Formateringen i et writer dokument er røget/skredet!

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Carsten L. Kjøller

Formateringen i et writer dokument er røget/skredet!

Post by Carsten L. Kjøller »

Hej er der nogen som kan hjælpe? :shock:

Vi har OpenOffice Writer, som børnene bruger i skolen.
Min datter skrev en stil på 2 fulde A4 sider.
Jeg så hun sad og skrev forleden, men hun græd da hun skulle åbne det idag, for tilbage var der 6-8 linier med volapyk. Dvs. de 2 sider hun lige skulle redigere, printe idag og aflevere tirsdag er væk!

PC'en/programmet spurgte til formateringen, og valgte som standart Vesteuropæisk med nogle tal bagefter, og da hun så åbnede "stil.odf"
så var det reduceret til næsten intet, med fx æ y ø å og en masse tegn imellem.
Kan man forsøge at åbne det med en anden formatering eller er der bare sket en kedelig fejl? :?
Carst1
Karl Erik

Post by Karl Erik »

Jeg har desværre ikke megen ide om hvad der er sket med din datters stil. Men hvis OpenOffice er indstillet til det, er der gemt en sikkerhedskopi. Du kan se stien til den i Funktioner - Indstillinger - OpenOffice.org - Stier.

Du indstiller om, og hvor tit, OpenOffice skal tage sikkerhedskopi her Funktioner - Indstillinger - Indlæs/gem - Generelt.
Karl Erik
Carsten L. Kjøller

Tak for svaret Karl Erik.

Tak for svaret Karl Erik.
Jeg forsøger at lede efter sikkerhedskopi.
Det er lidt træls, når siderne ser sådan ud: :arrow:

┤W_╣└╚añ6ªÑ=b@∞A!xAD#ä⌐öùF▌òπ└▓∩╪÷,#╠.┘8│Si║F∙##)Ne╣Cÿ½kä#Q4#≥n#Av#┌àñ(ó#*▌*EU(Ib├Dò'à²##┴ø$pïØyê═ø╨╪ûö é#<X>##"ƒ[j4½╖╬█äxjÅPóΓ┘#Dñ$U'Lr╜Ø~╖E┌╘x#Xó▄(éDî^º|ác√+┤4S┐ë\%ñfσ≈╧┤▀D▌@ⁿåcB

Det er ½ delen af første side,
så er der 64 andre sider nogenlunde magen til.
Carst1
Jens S

Post by Jens S »

Som standard er openoffice IKKE indstillet til at gemme sikkerhedskopier, men det kan kun anbefales. Se under Indstillinger - Indlæs/gem - Generelt og sæt et hak ved 'Opret altid sikkerhedskopi'
Gem aldrig på en usb-stik eller sd-kort, brug kun disse til flytning af filer. Gem altid som standard ODF, og hvis du har brug for andet, så gem derudover en doc-fil, eller bedre eksporter til PDF.
Når du ved åbning af en fil får en dialogboks om formateringsindstillinger ( det er det vi kalder et filter), så er der noget galt med filen, så OpenOffice ikke kan genkende den.
En odt-fil er en komprimeret fil, så du kan ændre navnet fra stil.odt til stil.zip og så udpakke den (Jeg bruger et gratis program der hedder 7z) Når du har udpakket den, vil du se forskellige mapper og filer, men den fil der betyder noget hedder 'content.xml' . Den kan åbnes med en alm teksteditor som Notesblok. Hvis der overhovedet er noget fornuftig tekst i filen, kan du finde den i slutningen (efter en hel mængde xml-tags), og så kopiere denne tekst over i en ny odt-fil.
Det sker at brugere har samme problem som dig, men nogen forklaring hvorfor kan jeg ikke give dig.

mvh
Jens
Carsten L. Kjøller

Tak Jens!

Tak Jens.
Det hjalp desværre ikke, der er desværre intet fornuftig tekst i content filen. Jeg brugte winzip til at udpakke med.
Jeg synes det ser ud som om der bliver ved at være tags hele vejen ned:

text:stylename="P1">â•žc1ÿ╩é╠f3#î╞d3#RÑTESâŒ
Carst1
Post Reply