Billeder fylder for meget. hvad gør jeg?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Anders S. Andersen

Billeder fylder for meget. hvad gør jeg?

Post by Anders S. Andersen »

Jeg har et dokument hvor jeg har indsat en række billeder, men nu er de 9 sider altså på over 13 MB!
Hvordan nedsætter jeg opløsningen på billederne. (Mine billeder er kun ca 3x3 cm.
Hilsen Anders
guruerne

Gør billederne mindre!

Post by guruerne »

Hej!

Dit problem er, at dine originalbilleder er i en alt for stor opløsning i forhold til dit behov.

Hvis du indsætter et billede direkte fra et digitalkamera, fylder det typisk 1-2 mb/billeder. At du går billedet mindre i tekstbehandleren gør ikke filstørrelsen mindre!!

Der er, så vidt jeg ved, ikke en indbygget løsning, der lige ordner alle dine billeder i et hug.

I det dokument, du p.t. arbejder i, kan du vælge følgende:
Find dit billede. Gør det mindre i et billedbehandlingsprogram. Kopier det. Åbn dit tekstdokument. Klik en gang på det billede, der skal udskiftet. Vælg [Indsæt]. Så indsættes billedet i stedet for det gamle, endda i samme størrelse og placering etc. - og det fylder nu langt mindre!!

Fremadrettet: Gør dine billeder mindre inden du anvender dem i dit dokument. Mit råd: Gem dine originaler - og lav så en kopi, som du laver mindre. Der er mange programmer, der tilbyder at "skrumpe" billeder (og gerne mange i et hug)! Det kan du f.eks. med PhotoFiltre, læs om det i PhotoFiltre-manualen på www.skolekonsulenterne.dk under [It]. Kig efter "Batch" i indholdsfortegnelsen.

Held og lykke med projektet :)
Anders S. Andersen

Post by Anders S. Andersen »

Øv (det er ca. 40 billeder)!
Jeg håbede at der var en funktion som den der findes i Word.
Men tak for svaret.
guruerne

PDF

Post by guruerne »

Hej igen!

Hvis dit problem hænger sammen med at skulle sende dokumentet til andre (for stor fil, mail etc.), så lav dokumentet om til PDF-formatet.

Så får du en helt anden størrelse på din fil (og stadig go' kvalitet).

Hvis du klikker på "Filer" - "Eksporter som PDF" kan du tilmed vælge opløsning og komprimering på billeder etc.

:)
Post Reply