Manglende tekstombrydning om ramme i fodnote. [BESVARET]
-
Manglende tekstombrydning om ramme i fodnote. [BESVARET]
Min fodnotetekst brydes ikke af en ramme. Teksten fortsætter skjult under rammen.
Kan det løses ved at ændre en typografi, eller skal jeg selv formattere teksten?
Kan det løses ved at ændre en typografi, eller skal jeg selv formattere teksten?
Last edited by MortenNedertoft on 3. Dec 2010 00:14, edited 1 time in total.
Du skal selv formattere teksten. Udviklerne anser denne manglende tekstbrydning som industristandard (altså "sådan gør alle det"), og kompatibilitet ansees viktigere end funktion her. Se denne lænke, og andre lænker derfra.
Last edited by keme on 23. Nov 2010 14:41, edited 1 time in total.
-
Fordel ved kompatibilitet?
Jeg har meget svært ved at se, hvad fordelen ved kompatibilitet er for denne planlagte "fejl".
Men tak for informationen.
Men tak for informationen.
Hej,
Hvis du kan vise os dokumentet kan det være lettere at hjælpe dig
Hvis du kan vise os dokumentet kan det være lettere at hjælpe dig

Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
-
eksempel
Hej Leif.
Jeg tror det er nemmest at illustrere, hvis vi starter med et tomt dokument.
Opret en fodnote.
Skriv lidt tekst i fodnoten.
I fodnoten indsætter du en ramme (til en illustration, men den er ligegyldig i denne henseende).
Desværre er fodnoter og rammer ikke "kompatible", pga. Writer's kompatibilitet med andre tekstbehandlingsprogrammer.
Jeg tror det er nemmest at illustrere, hvis vi starter med et tomt dokument.
Opret en fodnote.
Skriv lidt tekst i fodnoten.
I fodnoten indsætter du en ramme (til en illustration, men den er ligegyldig i denne henseende).
Desværre er fodnoter og rammer ikke "kompatible", pga. Writer's kompatibilitet med andre tekstbehandlingsprogrammer.
Re: Fordel ved kompatibilitet?
Det har jeg også.MortenNedertoft wrote:Jeg har meget svært ved at se, hvad fordelen ved kompatibilitet er for denne planlagte "fejl".
Jeg ser dog en mulig problemstilling ved rammer forankret til afsnit eller tegn.
(Rammen skyder fodnoten sammen og op. Afsnitet skydes til neste side. Rammen er borte, og fodnoten "faller sammen". Afsnitet får igen plads på gældende side. Rammen skyder fodnoten op. Iterate ad nauseaum.) Det skulle være mulig at bryde dette "kretsløb" programmessigt.
Generelt er det slig at grafiske objekter kun bryder tekst på det niveau, der de er forankret.
Bilder (eller rammer) forankret i løbende tekst, vil kun bryde løbende tekst, ikke fodnoter eller tekst indeni andre rammer.
Bilder forankret indenfor en ramme, vil kun bryde tekst indeni rammen, ikke løbende tekst eller tekst i andre rammer.
-
Sammenknyttede elementer.
Hej Keme.
Det problem du nævner, hvor flere sammenknyttede elementer skal flyttes fra en side til den næste pga. pladsmangel, er (heller ikke) løst (optimalt), når det gælder fodnoter uden rammer.
Hvis en fodnotetekst bliver så stor, at der ikke er plads til den løbende tekst der refererer noten, fortsætter noteteksten på den efterfølgende side.
Som jeg ser det, er det den samme beslutningsalgoritme, der skal gælde i det eksempel du giver, hvor der også er en ramme.
En nem alternativ løsning, er at de sammenknyttede elementer altid flyttes til den efterfølgende side. Hvis alle elementerne ikke kan være på en side, bør beslutningsalgoritmen
markere
alle de sammenknyttede elementer, og bede skribenten om at frigøre sidesammenknytningen for et eller flere af elementerne. Det ville jeg langt foretrække fremfor at en "dum" algoritme tager beslutningen for mig.
Det problem du nævner, hvor flere sammenknyttede elementer skal flyttes fra en side til den næste pga. pladsmangel, er (heller ikke) løst (optimalt), når det gælder fodnoter uden rammer.
Hvis en fodnotetekst bliver så stor, at der ikke er plads til den løbende tekst der refererer noten, fortsætter noteteksten på den efterfølgende side.
Som jeg ser det, er det den samme beslutningsalgoritme, der skal gælde i det eksempel du giver, hvor der også er en ramme.
En nem alternativ løsning, er at de sammenknyttede elementer altid flyttes til den efterfølgende side. Hvis alle elementerne ikke kan være på en side, bør beslutningsalgoritmen

-
+1
Ok Keme.
Jeg stemte for "defekten", og lagde en kommentar.
Hvordan markerer jeg at tråden her er kommet til en konklussion/afslutning?
Jeg stemte for "defekten", og lagde en kommentar.
-
Re: +1
Ret i dit oprindelige indlæg og skriv LØST i overskriftenMortenNedertoft wrote: