HJÆLP hvorfor er sidetallene kun ulige ??

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Simba9000

HJÆLP hvorfor er sidetallene kun ulige ??

Post by Simba9000 »

Jeg håber virkelig at en kan hjælpe mig med dette problem.

Jeg sidder og skriver opgave, og på en eller anden måde har jeg fået gjort sådan at alle ligenumre bliver sprunget over i sidetal. Altså jeg har 17 antal sider, men i min indholdfortegnelse og sidetal står som 33, fordi halvdelen af numrene bliver sprunget over. Hvad gør jeg lige der?

Der er mere...

Jeg aner ikke hvad jeg har lavet, men har prøvet om jeg kunne få forsiden uden sidetal. Det er da vist også lykkes mig på den måde, at jeg kun kan lave sidefod på forsiden, og ikke på resten af siderne :? Skulle ligesom ha været omvendt, og hvordan retter jeg lige det igen?

Maja
keme

Post by keme »

Jeg tror, at dit dokument er med sidetypografi "højre side". Ifølge typografiske standarder er venstresider med lige nummer, og højresider med ulige. (Måske er din første side sat til sidetypografi "Første side".) Med bare højresider, sætter Writer ind automatisk venstresider (som ved nogen visninger er usynlige, men tæller dog med i sideantal).

Du skal:
  • Vise "typografen" (værktøjvinduet "Typografier og formatering"). Om den ikke vises, vælg menu Formater - Typografier og formatering.
  • Flytte indsættingspunkt (tekstmarkør) til din første side
  • Vælge Sidetypografier (Fjerde ikon i typografen).
  • Vælge sidetypografi Første side i listen (er trolig valgt fra før i dit dokument)
  • Flytte indsættingspunkt til andre side.
  • Vælge sidetypografi Standard i listen. (Der er trolig valgt "Højre side")
Om dette giver samme sidefod på alle dine sider (også første side) skal du tilbage til bunden av første side, vælg Indsæt - Manuelt skift - Sideskift med sidetypografi "Standard". Så kan du igen gå tilbage til din første side, og sætte sidetypografi der til Første side.
Post Reply