fejl i definer udskrift område? .. m.v.

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Makronen

fejl i definer udskrift område? .. m.v.

Post by Makronen »

Jeg har downloaded nyeste version af OpenOffice 3.2.1

Jeg har i Excel (2003) i sin tid lavet et regneark til registrering af sygdoms-symptomer dag for dag over lang tid og følge behandlingseffekt:
http://kroun.ulmarweb.dk/dagbog.xls
- med beregning af symptom sum og med automatisk kurvetegninger, fordelt over flere ark.

Jeg er i færd med at skrive en vejledning til Calc brugere, der ikke har Excel.

Der er mange forskellige ark, hvor der kan blive behov for at USKRIVE flg. områder
* STAMDATA (kun kolonne A:C)
* MK-noter (kun kolonne A:D)
* PT-noter (kun kolonne A:C)
* Symptomer A1:H171 (tom papir udskrift til en uges manuel føring af dagbog)
* Symptomer altid rækkerne 1:200; kolonne A:GD (6 mdr.), men kun de kolonner hvor dato-feltet er udfyldt fortløbende (ingen grund til at udskrive tomme sider)
* Mål. total, flare, kurverne, dvs. A1:O87
* Detail-kurver A1:P152
* Vejledning A1:A120

I Excel kunne jeg definere diverse udskrift områder og gemme under navn, der kunne kaldes og vælges i en "fald ned" liste
- men de i opr. i Excel definerede udskriftsområder / navne virker åbenbart ikke i Calc?

Jeg har vinge i "udskriv kun markerede ark" men der udskrives alligevel i vis udskrift hele 28 sider startende med først ark og inkl. alle ark, der ikke er markerede?
- "vis udskrift" starter dog med at vise det markerede / definerede udskrifts område ... men der kan altså scrolles op og ned og vises de andre ark, der ikke er markeret og det bliver til 28 sider (hvor det jeg vil have ud starter på siden 6 af 28) ...
I Excel udskrives 3 sider sådan:
http://kroun.ulmarweb.dk/dagbog.pdf

Hvordan får jeg et tilsvarende udskrift resultat i Calc?

... kan se at flere andre har rapporteret lignende problemer tidligere med importerede Excel regneark!

I Excel kunne jeg ved at angive korrekt kodeord åbne og rette i beskyttede celler, det kan jeg ikke i Calc. Jeg har fået ny computer og har ikke længere Excel installeret. Hvis jeg ikke kan rette / tilpasse og tilføre ekstra kurver etc. betyder det jo desværre, at jeg bliver nødt til at investere penge i en opdateret Excel :(
- når jeg skal rette noget i skemaet (ville gerne ændre i header og footer tekster f.eks.)
- på de fleste andre områder er jeg udmærket tilfreds med OpenOffice.

Kurvetegningen virker heller ikke helt efter hensigten, dvs. giver ikke samme resultat som når der udskrives via Excel
... Calc viser hver eneste dato med meget stor skrift der overlapper så det er svært/umuligt at aflæse dato på X-aksen, hvor der i Excel kun vises en dato per uge med en passende lille skrift, så det er let at aflæse hvor mange uger ...

I Excel strækkes det område der udskrives til at fylde hele "tegnefladen", dvs. når der kun er ført 4 uger kan fine detaljer aflæses på kurverne fra dag til dag, og efterhånden som der fyldes flere data ind, bliver kurven mere og mere sammentrykt på X-aksen indtil 6 mdr. er ført ....
I Calc bliver det sammentrykket altid og der er desværre umuligt for mig og patienten at aflæse de finere detaljer, når kurven er så sammentrykket ... det er vigtigt i starten af registreringen at kunne aflæse detaljer sammenhænge på kurverne :(
- som jeg skal bruge til at kunne planlægge optimalt blod-mikroskopi undersøgelses tidspunkt efter når næste opblussen forventes hvis der kommer cyklisk - jf.
http://lymerick.net/MK-videomicroscopy.html
http://lymerick.net/Why-diary.html
... foreløbige erfaringer med symptomdagbogen
http://kroun.ulmarweb.dk/prelim-dagbog.htm
.... hvor der er flere illustrative forløbs kurver udskrevet fra Excel ...
.... der viser hvordan jeg gerne vil have det til at se ud ...

Jeg kan ikke finde ud af at udskrive det tilsvarende via Calc?

Nogen her der kan hjælpe mig med at få det ønskede resultat?

Hvis ikke må jeg desværre sige at Calc er temmelig meget dårligere end Excel til at vise det jeg har behov for; meningen er at der kan gives overblik over et langt og ofte kompliceret sygdomsforløb med mange forskellige symptomer der svinger og måske er sammenhæng / sekvens i hvilke symptomer der kommer hvornår i forhold til start på ny opblussen ...
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Jeg skal prøve løse dine problemer bedst muligt.
1. Udskriftsområder
Udskriftsområder defineres under Menu: Format - Udskriftområder - Rediger og Calc har da også importeret udskriftområderne korrekt som navngivne områder. Du kan se dem i navnefeltet (til venstre for indtastningslinjen) som 'Excel_Builtin_Print_Area_1' m.fl.
Hvis du går til faneblad 'Symptomer' skal du åbne Menu: Vis og sæt et hak ved 'Sideskift' og du kan nu se at side 2 og side 4 er defineret som 1 række. Det retter du ved at trække i de blå skillelinjer. Næste faneblad 'Mål, Total, Flare..' har samme problem.
Når du bruger 'Vis udskrift' kan du se alle sider, men det er kun aktuelle ark der udskrives.

2. Sidenummerering i Calc
I modsætning til Excel (der gemmer sideopsætningen i selve arket) anvender Calc sidetypografier (som ofte er samme for alle ark). Calc har derfor i dit ark dannet en sidetypografi for hver ark. Se på statuslinjen (første ark: 'PageStyle_STAMDATA'). Dobbeltklik her og i den dialogboks der dukker op, vælger du faneblad 'Ark' og sætter 'Første sidetal' til 1. Derefter til faneblad 'Sidehoved' - Rediger og sletter 'af 99'. Calc er tilsyneladende ikke i stand til kun at angive sider i aktuelle ark, men bruger total antal sider i hele dokumentet. Ret også alle øvrige ark på samme måde.

3. Arkbeskyttelse
Calc ignorerer Excels password beskyttelse og du kan fjerne arkbeskyttelsen ved at gå til Menu: Funktioner - Beskyt dokument og fjerne markeringen ved 'Ark..'

4. Diagrammer
Excel betegner dine diagrammer som 'Speciel tilpasset' og det har Calc ikke rigtig kunnet finde ud af, så den anvender typen 'Streg'. Det er ikke rigtig så diagrammerne skal rettes til typen XY-punkt og husk at tilføje den ekstra Y-akse i højre side (med sin egen skala og tilknytte til de korrekte graflinjer)

Calc er ikke så ringe endda, men anderledes end Excel.

Spørg igen, hvis der er mere

mvh
Jens
Post Reply