'Bekendtgørelse om elektronisk afregning med offentlige myndigheder' fastslår, at "den elektroniske regning skal være i et format læseligt for den offentlige myndighed og fremsendes således, at den umiddelbart kan indlæses i myndighedens fakturahåndterings- eller økonomisystem' (§ 6, stk. 1).
De centrale begreber 'format læseligt' og 'umiddelbart kan indlæses' forklares nedenfor.
Ad '... format læseligt ...'
For at sikre at såvel leverandører som de offentlige myndigheder er i stand til at "tale sammen", fastsætter bekendtgørelserne, at alle offentlige myndigheder skal være i stand til at modtage regninger i OIOXML-format.
Konsekvensen af dette for leverandørerne: De kan selv aftale noget andet med deres kunder, men de kan som minimum altid være sikre på at de kan afsende en faktura i OIO-XML - da den offentlige myndighed er forpligtet til at kunne modtage i dette format.
Mit spørgsmål er så: kan OOo.org læse/forstå OIO-XML formatet - hvad er det? Det tætteste jeg kan finde på OOO.orgs hjemmeside om OIO-XML formatet er at OOo.org understøtter XML - er det det samme som OIO-XML?
Mhs. til XML er det ikke det "gamle format" som M$ lancerede som noget "nyt" i M$ Office 2003? - og noget med at data skal være tilgængelig overalt i et firma - ala PDF?
Læs iøvrigt mere omkring problemstillingen på www.virk.dk
XML er en standard for, hvordan man kan opmærke data. Et XML-baseret filformat er således et format, hvor data er opmærket med XML. XML minder om HTML. Med HTML opmærker du data for en hjemmeside.
MS' XML-format til Pro-udgaverne af Word 2003 og Excel 2003 er et filformat, der indeholder data opmærket i XML efter MS' egne principper, og det rummer efter sigende stadig en del binære data.
StarOffice/OpenOffice.org's XML-format er blevet videreudviklet i OASIS, som er en international standardorganisation, der udvikler, dokumenterer og vedligeholder åbne og frit anvendelige standarder i et åbent forum.
OIO-XML er en national retningslinje for, hvordan data skal opmærkes i XML. Den konkrete XML-standard for elektronisk fakturering er skrevet med udgangspunkt i OIO-XML.
Hvis OpenOffice.org skal understøtte denne standard, forestiller jeg mig, at det kan gøres ved at udvikle en simpel skabelon og et såkaldt XSLT-filter. Men det kræver, at der er nogen, der vil udføre opgaven.
XML er en standard for, hvordan man kan opmærke data. Et XML-baseret filformat er således et format, hvor data er opmærket med XML. XML minder om HTML. Med HTML opmærker du data for en hjemmeside.
MS' XML-format til Pro-udgaverne af Word 2003 og Excel 2003 er et filformat, der indeholder data opmærket i XML efter MS' egne principper, og det rummer efter sigende stadig en del binære data.
StarOffice/OpenOffice.org's XML-format er blevet videreudviklet i OASIS, som er en international standardorganisation, der udvikler, dokumenterer og vedligeholder åbne og frit anvendelige standarder i et åbent forum.
OIO-XML er en national retningslinje for, hvordan data skal opmærkes i XML. Den konkrete XML-standard for elektronisk fakturering er skrevet med udgangspunkt i OIO-XML.
Hvis OpenOffice.org skal understøtte denne standard, forestiller jeg mig, at det kan gøres ved at udvikle en simpel skabelon og et såkaldt XSLT-filter. Men det kræver, at der er nogen, der vil udføre opgaven.