Jeg sidder og roder med .odt formatet. Jeg leder efter et bestemt tag. Kravene til dette tag er:
Det skal markere et område i dokumentet hvori man kan indsætte tekst.
Teksten jeg ønsker at indsætte i dette tag er alt indhold i body-tagget.
Desuden skal tagget kunne have et id, så man kan finde det.
Er der nogen der kan hjælpe med dette, eller evt har en idé om hvor jeg kan finde hjælp til dette emne?
VH
hjælp til .odt format
Moderator: Lodahl
Hej
Jeg fatter godt nok ikke en dyt af hvad du har gang i, men hvis du vil redigere i odt-filen efter af have unzipped den, skal du gå til filen content.xml og åbne og redigere den med f. eks. notepad (jeg bruger Notepad++, den har bl.a. syntaks-farvning og position-visning). Du vil finde din tekst i slutningen af filen.
Prøv at skrive igen og forklar hvad du vil opnå med dit projekt.
mvh
Jens
Jeg fatter godt nok ikke en dyt af hvad du har gang i, men hvis du vil redigere i odt-filen efter af have unzipped den, skal du gå til filen content.xml og åbne og redigere den med f. eks. notepad (jeg bruger Notepad++, den har bl.a. syntaks-farvning og position-visning). Du vil finde din tekst i slutningen af filen.
Prøv at skrive igen og forklar hvad du vil opnå med dit projekt.
mvh
Jens
Så prøver jeg igen..
Jeg skal finde et tag.
Der skal identificeres en måde hvorpå man kan markerer et område i et dokument(det kan være en skabelon) hvor man ønsker at redigerer person oplysninger(f.eks. navn og adresse). I løbet af redigeringen er det en krav at applikationen ikke omkriver eller flytter rundt på det i løbet af en redigeringen.
Altså skal markøren markerer området i dokumentet på en sådan måde, at det er muligt at indsætte det programmatisk(og manuelt)
og trække indholdet af området ud igen programmatisk(og manuelt).
Det tag skal kunne have et Id, så man kan finde det igen.
Giver det mening?:)
Der skal identificeres en måde hvorpå man kan markerer et område i et dokument(det kan være en skabelon) hvor man ønsker at redigerer person oplysninger(f.eks. navn og adresse). I løbet af redigeringen er det en krav at applikationen ikke omkriver eller flytter rundt på det i løbet af en redigeringen.
Altså skal markøren markerer området i dokumentet på en sådan måde, at det er muligt at indsætte det programmatisk(og manuelt)
og trække indholdet af området ud igen programmatisk(og manuelt).
Det tag skal kunne have et Id, så man kan finde det igen.
Giver det mening?:)
Re: Så prøver jeg igen..
Nej, det giver ingen mening at begynde med indsætte egne tags i den udpakkede fil, det vil kun resultere i programmet ikke kan læse filen og tab af data.Kate wrote:Giver det mening?:)
Hvis du vil ændre noget i odt-filen, skal du bruge Writer.
Ønsker du at indsætte specielle oplysninger, kan det gøres via Filer - Egenskaber. F.eks. 'Brugerdefinerede egenskaber' er der muligheder for felter af mange slags også egne defineret. Du kan bruge disse felter i en makro (se http://templates.services.openoffice.org/da/node/4151 )
Der er også muligheder via menuen Indsæt - Felter - Andre (ctrl+F2)
Du kan også vælge Indsæt - Sektion og så sætte den som skjult.
Det vist hvad jeg umiddelbart har af forslag
mvh
Jens
stiltype
Jeg har siddet og kigget på det du skrev til mig Jens, og det giver rigtig god mening. Det link du gav mig, sidder jeg og roder lidt med. En ting undre mig:
- stiltype p3:
<style:style style:name="P3" style:family="paragraph" style:parent-style-name="Frame_20_contents">
<style:text-properties fo:font-weight="bold" style:font-weight-asian="bold" style:font-weight-complex="bold"/>
Her bliver p3 stiltypen brugt inde i body teksten:
<text:p text:style-name="P3">Nørregade 7 – 12</text:p>
Jeg ønsker at definerer stiltypen(f.eks. bold) inde i body tagget. Kan man det?
mvh
Kate
- stiltype p3:
<style:style style:name="P3" style:family="paragraph" style:parent-style-name="Frame_20_contents">
<style:text-properties fo:font-weight="bold" style:font-weight-asian="bold" style:font-weight-complex="bold"/>
Her bliver p3 stiltypen brugt inde i body teksten:
<text:p text:style-name="P3">Nørregade 7 – 12</text:p>
Jeg ønsker at definerer stiltypen(f.eks. bold) inde i body tagget. Kan man det?
mvh
Kate
Nej, det kan du ikke, OpenOffice.org arbejder med typografier ikke enkelt formatering, så når du formaterer et område i din tekst som fed, defineres en intern typografi, i dit eksempel "P3" og så bruges P3-tag på den fede tekst.Jeg ønsker at definerer stiltypen(f.eks. bold) inde i body tagget. Kan man det?
mvh
Jens
typografi
Mange tak for dit præcise svar! Det er netop det min opgave går ude på. Og det må da kunne lade sig gøre :roll:
Min opgave er at sætte noget formatteret tekst ind i et dokument.
Om ikke andet kan man vel forestille sig, at man kan skrive en metode (i det program der skal udføre det) der tager sig f.eks. af [b]fed[/b] når det optræder et bestemt sted i et dokument?
tak for hjælpen
Min opgave er at sætte noget formatteret tekst ind i et dokument.
Om ikke andet kan man vel forestille sig, at man kan skrive en metode (i det program der skal udføre det) der tager sig f.eks. af [b]fed[/b] når det optræder et bestemt sted i et dokument?
tak for hjælpen