stavekontrol og synonymordbog

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
mstenkjaer

stavekontrol og synonymordbog

Post by mstenkjaer »

Hej Forum,

Jeg kan ikke finde ud af at installere dansk synonymordbog og stavekontrol i writer. Jeg har downloaded og aktiveret det, men det virker i hvert fald ikke. (Jeg har den seneste version af OO, downloaded igår)

Jeg er ikke erfaren med OO, så der er sikkert en pinlig enkel baggrund for mine problemer, som jeg blot ikke selv kan gennemskue :roll:

Håber nogen kan hjælpe, ville være meget taknemmelig, har ikke lyst til at støtte microsoft.....

Venlig hilsen Morten
Carsten P K

Post by Carsten P K »

http://extensions.services.openoffice.o ... _synonymer

er adressen for synonymordbogen, og hvad ordbog er Openoffice født med en sådan.
Du kan i funktioner → udvidelelsesadministration se om ordbøger for dansk stavekontrol og orddeling findes.
Carsten
mstenkjaer

Post by mstenkjaer »

Hej og tak.

Jeg har de pågældende ordbøger aktiveret ende i udvidelsesadministration, så det er det der virkelig undrer mig. Når dét er i orden, hvordan kan det så være, at writer ikke kan genkende helt åbenlyse stavefejl og at der er gråt (inaktivt) i funktioner-sprog-synonymordborg?
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Har du i funktioner → Indstillinger → Sprogindstillinger → Skrivehjælp flueben alle relevante steder. Har du prøvet at installerer synonymordbogen som systemadministrator. Hvis du har hurtigstart lukkes det ned efter du slutter Openoffice. Højreklik på Openoffice- ikonet, og tryk dig ind som systemadministrator og åbn nu filen med ordbogen.
Carsten
Dytbåt

Post by Dytbåt »

God tråd, tak, har selv problemer med synonymordbogen.

- Jeg har downloadet fra http://extensions.services.openoffice.o ... _synonymer

- Jeg har sat flueben i alt undtagen "del ord uden forspørgsel"

Og synonymordbogen er ikke listet i skrivehjælp, selvom der er listet i udvidelsesadministrationen.

Min version er 3.2.0

Hjælp!
kk

Post by kk »

Jeg har samme problem som Dytbåt.

Den bliver installeret korrekt, kan ses under udvidelsesadministrationen, men kan ikke vælges under dansk sprog.

Meget gerne inputs til problemløsning.

vh Kenneth
Strange

Post by Strange »

Under OS Ubuntu-Linux 10.04 LTS ingen problem, med at installere og se den efterfølgende.

Evt kan problemet på windows være, at hurtigstartknappen på panelet lige skal lukkes ned foruden OOo3.2, inden den kan finde den ved ny opstart.
Strange

Bruger Libreoffice 3.4 på OS Ubuntu-Linux 11.10 m. fl.
mortenkrogh

Problem m stavekontrol Windows

Post by mortenkrogh »

Jeg havde det samme problem som msteenkjaer.
WinXP.
Har gjort følgende:
Valgt "Fjern blokering" på filen.
Blokering på downloadede eksekverbare filer gælder åbenbart også installerbare extensions, og det kan muligvis give problemer hvis ikke den fjernes.
Herefter genstartede jeg OpenOffice (Ikke bare Writer) men lukkede både Writer og OpenOffice Quickstart ned (Quickstart kører i system tray).
Startede Writer igen
Derefter virkede det.

Håber det er en hjælp

Morten
Post Reply