På mit arbejde har man i sin tid lavet et ark med side tal, vare nr, vare tekst, priser, osv.. på alle vores produkter fra vores katalog..
Det ser cirka sådan her ud..
(Gammel liste)

(Dette er selvfølgelig bare lige en skabelon..

Men nu er vi blevet importørere af et koncept hvor der meget tit bliver lavet prisændringer..
Disse pris ændringer får vi så tilsendt i et ark så vi kan lave dem om ved at sammenligne de to ark, hvilket jo nok heller ikke er det værste, men da det sker cirka 4 gange om året og det er 7000+ vare numre der er tale om så tager det altså noget tid at rette dem manuelt.
Det skal tilføjes at det ark vi modtager ikke er sat op på samme måde som vores da de har deres eget katalog med andre side tal, anden sproget vare tekst, anden opsætning af vare numrene osv..
Plus at vi også har andre varer i vores katalog som de ikke har i deres.
Og så er det her at i kommer ind i billedet, håber jeg..

For at sætte dette eksempel op så lad os sige at det ark vi får tilsendt ser sådan her ud..
(Ny liste)

Det jeg gerne vil er at:
Erstatte prisen i vores nuværende ark med prisen fra det nye ark.
Det jeg ikke kan finde ud af er at:
- Stort set alt
(spøg til side)
- Få den nye pris vist istedet for den gamle hvis den er <>=
Jah, = er nok lige meget men det ville være rart at man bare kunne kopiere en formel/makro til alle de celler der skal påvirkes hver gang. - Da alle vare numrene står totalt blandet i den nye liste, så ved jeg ikke hvordan man kan redegøre for det så man ikke bare laver et stort rod.
Jeg opretter selvfølgelig en kopi af det nye ark som et separat ark i den gamle fil så altså begge ark er i en enkelt fil.
Altså, som eksempel tager vi B2 i den gamle liste, det er "T1904-S", dette nummer skal så findes i den nye liste, i dette tilfælde er det A6.
Så skal den så kontrollere om prisen i D2 i den gamle liste og C6 i den nye liste er forskellige, og hvis de er, skal tallet i den gamle ændres til tallet i den nye..
Jeg håber at jeg har forklaret det godt nok for jeg tror virkelig ikke at jeg kan forklare det på andre måder

Mvh og på forhånd tak.
// Mikkel Christensen