Fjernelse af auto dato formatering

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Alf Henriksen

Post by Alf Henriksen »

Hej jeg har simpelthen brug for noget hjælp her. Jeg er stødt ind i det evige problem med de dato'er og auto formatering til dato.

Når jeg kopierer en kolonne af tal fra en internet side, og vil sætte det ind i regnearket formaterer den det hele til dato'er. Hvordan i alverden stopper man det ?? Jeg har forgæves forsøgt i flere dage nu. Jeg har valgt indsæt special og igen valgt htlm format, samt alle mulige andre formater. Intet vil bare virke. Jeg har selvfølgelig også formateret de pågældende celler til tekst først. Men når jeg indsætter mine kopierede data'er ændre den cellerne tilbage til standart formatering.

Med andre ord, jeg vil helt af med alt hvad der hedder autoformatering. Jeg bruger aldrig dato'er når jeg arbejder i regne ark og det giver evig og altid problemer og frustrationer.

Hvordan slipper man af med denne irreterende auto formatering funktion og hvordan for man regnearket til at skrive det man præcist vil sætte ind ?

Fx et forbold resultat skal vises som 1-1 og ikke som en eller anden møg irreterende dato

Håber virkelig på lidt hjælp her
guruerne

Prøv at...

Post by guruerne »

Tjek under "Funktioner" - "Autokorrektur".

Kryds af efter behov.

Når du sætter ind, prøv da at benytte "Rediger" - "Indsæt speciel" - vælg f.eks. uformateret tekst.

Det burde kunne gøre noget ved problemet!

:) Erik
SME

Post by SME »

Hej

Du er ikke den eneste der brokker sig over Calc's dato-genkendelse.
Så vidt jeg har fundet, er der to muligheder.
1. Under celleformateringen (Ctrl+1) vælger du tekstformatet. Så slår du alt genkendelse fra, om det så er brøker, procenter, formler eller datoer.
2. Du kan også under indskrivningen indikere, at det skal behandles som tekst, hvor du så sætter et apostrof (') foran. Du skal endeligt ikke forveksle dette med accenttegnet (´).

Mht. at indsætte kopiere data er jeg ikke sikker på, at jeg kan kopiere dine resultater. Så vidt jeg kan se, har du også her to muligheder. Du kan på forhånd formatere dine celler som tekst og så indsætte dataene som f.eks. tekst/uformateret; eller hvis det kun drejer sig om én celle, først indsætte et apostrof for derefter at indsætte dataene (Ctrl+V).

/Stefan
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Alf Henriksen

Hej

Post by Alf Henriksen »

Guruerne

I auto korrektur står det intet om dato genkendelse, så ved ikke lige hvor du har fået det fra ?? Jeg har for en sikkerheds skyld fjernet alle flugeben i auto korrektur uden at det hjalp.

Når jeg sætter ind har jeg valgt indsæt special, og derefter udformateret tekst. Nu rygger den rundt på de kolonner jeg prøver at insætte. Det bliver et stort rod som man ikke kan bruge til noget. Jeg har brøvet at adskille tekstens med alle mulige tegn, virker heller ikke
Alf Henriksen

Post by Alf Henriksen »

hej stefan

Jeg har seævfølgelig prøvet at formateret cellerne til tekst inden jeg sætter ind. Men lige så snart jeg sætter ind ændre den formateringen tilbage til standart, så det virker heller ikke

Når man kopierer fra internettet er man som regel nødt til at sætte ind i HTLM format. Derfor kan jeg jeg ikke sætte ind som uformateret/tekst. Hvis jeg gør det komme det hele til at stå i et stort rod

Hvis jeg sætter en apostrof i en celle, kan jeg ikke vælge "indsæt speciel" men kun vælge ctrl+v så det duer heller ikke
Alf Henriksen

Post by Alf Henriksen »

Prøv at åbne dette link

http://www.soccerstats.com/scoring_freq ... ue=england

Kopier nu skemaet med de 3 kolonner til cal'c og få det til at stå rigtigt. For mig er det fuldstændig umuligt

Jeg sætter ind i HTLM format, men den blider hele tiden ved med at auto formaterer til dato.

Hvad gør man ??
Jørgen Rasmussen

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej Alf og andre

Jeg læste dit første indlæg i tråden i går og forsøgte at finde en løsning på problemet. Jeg oplever ligesom dig, at celleformateringen ændres når jeg indsætter værdierne. Jeg ville have ventet, at formatering af cellerne til Standard også ville gælde efter Sæt ind. Jeg mener der må være tale om en fejl.
Når jeg vælger Indsæt -> Uformateret tekst, fremkommer et vindue, der hedder Tekstimport. I det er der vist kolonner og kolonnetype. Her skal du ændre kolonnetypen for kolonnen Score fra Standard til Tekst.
Hilsen JR
Alf Henriksen

Post by Alf Henriksen »

Hej JR

Jeg har også været inde og rode med det vidue som hedder tekst import.
Hvad har du valgt ved "skilletegnsinstillinger" ??

Hvis jeg vælger "tabulator får jeg lige pluselige 5 kolloner i steder for 3

Hvis jeg vælger "mellemrum" får jeg kun 1 kollone hvor det hele står i , i stedet for de oprindelige 3 kolloner.

Har du evt en mail? så kan jeg sende dig et skærm billede

Hilsen alf
Jørgen Rasmussen

Hej Alf
Hvis jeg vælger "tabulator får jeg lige pluselige 5 kolloner i steder for 3
Jeg får 3. Jeg har også en fornemmelse af, at indholdet af udklipsholderen kan variere afhængig af, hvilken browser du anvender. Selv anvender jeg Firefox med en udvidelse installeret, så jeg kopierer tabellen fra hjemmesiden som tab-separeret tekst

Image
Hilsen JR
Jørgen Rasmussen

Hej igen Alf

Jeg har nu prøvet at kopiere tabellen med fodboldresultater fra browserne Firefox (med udvidelse installeret), Opera og Safari. Alle tre browsere kopierer indholdet korrekt, så det indsættes i tre kolonner. Det er Internet Explorer, der har et anderledes syn på tabulatorseparerede værdier end de andre browsere.
Hilsen JR
Alf Henriksen

Post by Alf Henriksen »

JR

Ja kan godt se det står fint hos dig. Det gør det bare ikke her, jeg får ikke de 3 kolonner som du gør. Jeg bruger explorer. Det skal lige siges at hvis jeg vælger at sætte ind i HTLM format står det hele i fineste orden, men så vil den auto formaterer alt til dato'er

Men det er jo egentlig også lidt en lappe løsning. Den korrekte løsning ville være at fjerne alt auto formatering.

Jeg kan i det hele taget ikke forstå hvorfor alt i et regneark skal auto fomateres til dato'er. Det er jo ikke en kalender. Det virker bare så ulogisk.

Man må da kunne slå det auto formatering fra på en eller anden måde. Det giver evig og altid problemer
Deleet

Post by Deleet »

Alf Henriksen wrote:JR

Ja kan godt se det står fint hos dig. Det gør det bare ikke her, jeg får ikke de 3 kolonner som du gør. Jeg bruger explorer. Det skal lige siges at hvis jeg vælger at sætte ind i HTLM format står det hele i fineste orden, men så vil den auto formaterer alt til dato'er

Men det er jo egentlig også lidt en lappe løsning. Den korrekte løsning ville være at fjerne alt auto formatering.

Jeg kan i det hele taget ikke forstå hvorfor alt i et regneark skal auto fomateres til dato'er. Det er jo ikke en kalender. Det virker bare så ulogisk.

Man må da kunne slå det auto formatering fra på en eller anden måde. Det giver evig og altid problemer
Jeg er meget, meget enig. Det er fandens irriterende og burde IKKE være standard. Prøv fx at sætte tallene fra denne tabel på Wiki ind i regneark. Det kan ikke lade sig gøre uden at smadre tallene, kan det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_rates

Og mit forsøg på at gøre det.

Image
Jørgen Rasmussen

Hej Deleet

I tekstimportvinduet skal du vælge Tekst i kolonnetype ovenover kolonnerne
Country Male Female Total pop. Year. Det gør du ved at markere kolonnen og ud for Kolonnetype vælge Tekst.

PS. Tegnsættet skal være UTF-8
Hilsen JR
Deleet

Post by Deleet »

Jørgen Rasmussen wrote:Hej Deleet

I tekstimportvinduet skal du vælge Tekst i kolonnetype ovenover kolonnerne
Country Male Female Total pop. Year. Det gør du ved at markere kolonnen og ud for Kolonnetype vælge Tekst.

PS. Tegnsættet skal være UTF-8
Tak, det virker. Men næste problem er så at OOo insisterer på at anvende kommaer i tal i stedet for punktummer som man gør på engelsk. Jeg kan ikke lave diagrammer uden at skulle bytte dem alle sammen ud. Kan man lave det om et sted? Jeg foretrækker klart den engelske model og forstår ikke hvorfor at dansk skal lave om på den praksis. Det er meget irriterende.

En lappeløsning er at bruge søg og erstat og bytte alle punktummer ud med kommaer.
Jørgen Rasmussen

Hej Deleet

Når du har fået importeret dataene og kan du køre 'Søg og erstat' (Ctrl+F). Du kan bruge 'Erstat alle'.
Erstat alle punktummer med kommaer. Efter du har gjort det, vil dataene der indeholder tal blive højrestillet i felterne, og de kan således bruges til beregninger.
Hilsen JR
Post Reply