Referenceområde med kæde fra ark til ark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Keltex

Referenceområde med kæde fra ark til ark

Post by Keltex »

Jeg er ved at udforme et budget, således at der med de samme udgifter på flere ark kan simuleres forskellige indtægtssituationer.
Jeg forestiller mig at Ark1 skal være hovedarket, hvor jeg retter udgiftsposterne som så automatisk bliver opdateret i de efterfølgende Ark2, Ark3, osv.

I stedet for at taste hundredevis celleadresser og referencer fra ark til ark, har jeg ud fra vejledningen i manualen prøvet at definere områdenavn, og fra Navigator vil jeg så trække/slippe områdenavnet fra Ark1 ind i Ark2, mens Træktilstand er sat til "Indsæt som kæde."
Men det virker ikke. Når jeg trækker over i det nye ark, kommer der et "parkering-forbudt-skilt" på cursoren.
Hvordan kan jeg kæde et stort celleområde til fra et til flere ark i samme dokument?
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Jeg må indrømme at jeg sjældent bruger Navigator, og det ser ud til at du har ret, man kan ikke trække et navngivet område fra Navigatoren til et andet ark som kæde.
Men normalt ville jeg heller ikke bruge den metode. Marker det område i ark1 du skal bruge (eller tryk ctrl + * mens du står i området for at vælge hele brugte område i arket ). Med venstre museknap trækker du området ned på ark2-fanen, og lige før du slipper musetasten (og har placeret området korrekt i ark2) trykker du på Ctrl og Shift tasterne samtidig. Værdier fra ark1 er nu indsat som kæde i ark2. Så når du retter i ark1, slår rettelsen igennem på ark2.
Hvis du er interesseret i lidt mere avancerede metoder for 'hvad nu vis' regneark, kan jeg anbefalet dig at kigge lidt nærmere på 'scenarier'

mvh
Jens
Keltex

Post by Keltex »

Hej Jens

Den var smart, den med scenarierne!
Men jeg tror nu alligevel at jeg vil foretrække at have budgetmodellen spredt på flere ark.

Jeg troede jo så at flere timers kvaler var overstået.
Da jeg trak det markerede celleområde ned mod arkfane 2 med ctrl+shift tasten vistes godt nok kædepilen, men da cursoren stod lige oven på fanen skiftede den til forbudsskiltet.
Kan der være noget galt med en generel indstilling?
Retfærdigvis skal jeg lige sige at det er et færdigt budget på en xls-fil, som jeg har downloadet fra en bank, og som jeg nu vil modificere.
Dog har jeg testet metoden på en oprindelig .ods, og der virkede det heller ikke.

Ellers tak for hjælpen.

Mvh.
Keld
Jens S

Post by Jens S »

Ok, så lad os gøre på den gammeldags facon.
Marker det du skal have bruge på ark1, tryk Ctrl + c (for at kopiere dette).
Gå til celle A1 i ark2 - og tryk så Ctrl + Shift + v (indsæt speciel). Her markerer du checkboksen 'Kæd' og afslutter med OK. Hvis du skal have det samme i flere efterfølgende ark, så går du bare til dem og trykker Ctrl + Shift + v (og Kæd).

Ctrl + c kan også udføres med Menu: Rediger - Kopier, eller højreklik (på mus) og vælge Kopier, eller bruge Kopier-ikon.
Ctrl + Shift + v kan på samme måde udføres med Menu og højreklik, men ikke med Sæt ind-ikon, her får du ikke mulighed for 'Kæd'

Problemet med træk er at du først skal trække ned til arkfanen, så skifter den til ark2, og du trækker nu op i dette ark indtil omridset af det kopierede er på plads. Først nu trykker du Ctrl + Shift og slipper så musetasten.

mvh
Jens
Post Reply