OOo - nyeste version - Hvordan?

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Berndt

OOo - nyeste version - Hvordan?

Post by Berndt »

Jeg skrev i den anden thread:
Jeg ville blot have opdateret OOo. og nu har jeg altså downloadet OOo i version 3.2, forhåbentlig fra den rigtige adresse. Jeg kan bare ikke få det installeret. Der kommer et vindue med teksten:
Og jeg forklarede de forskellige begrundelser for, at installationen ikke kunne fuldføres. (jeg har nu prøvet 4 gange). Problemet blev ikke løst ved at lukke for Quick Start eller Ctrl. + alt + del. -> Jobliste -> stoppe: soffice.exe - soffice.bin
Når jeg så opgiver, og processen derfor annulleres, bliver programmet ikke ført tilbage til "det gamle".
Jeg kan nemlig bagefter ikke åbne mine dokumenter, før jeg møjsommeligt har fundet OOo 3.0 igen og foretaget en geninstallering.

Hvorfor kan man ikke foretage en regulær opdatering - altså slette gammelt og tilføje nyt - som i andre programmer :roll: :?:
Den ravage som opstår hos mig, synes jeg ikke bare skyldes min manglende rutine.
Må jeg se i øjnene, at jeg må nøjes med OOo 3.0, så længe det bare fungerer :?:
Hvordan har I, som har haft problemet, løst det :?: Det fremgår ikke tydeligt af indlæggene :(
Berndt
Berndt

Post by Berndt »

Er der slet ingen, som kan hjælpe mig videre :?:
Hvis jeg nu fjerner den gamle version af OOo 3.0 - så grundigt det nu kan lade sig gøre - mister jeg jo mine dokumenter,
hvis den nye version OOo 3.2 af uransagelige grunde stadig ikke kan installeres hos mig.
Vil jeg i nødsfald kunne redde dokumenterne ved (modstræbende) at geninstallere 3.0 ?
Hvis det kan garanteres, vil jeg prøve at slette 3.0 helt, inden jeg går videre.
På forhånd tak for svar.
Berndt
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej Berndt,
Det lyder underligt. Normalt skal den nye version blot installeres ovenpå den gamle.

Dine dokumenter har ikke noget med installationen af OpenOffice.org at gøre. Dokumenterne skal du ikke røre ved.

Efter afinstallation, kan du slette indstillingerne (ca. i c:\document and settings\[brugernavn]\Application Data\OpenOffice.org\3\...). Slet bare hele OpenOffice.org-folderen.

Jeg kan ikke forklare hvad årsagen til dit problem er, bortset fra at du tilsyneladende ikke har rettigheder til at installere programmet. Hvilket OS (version af Windows) bruger du? I de senere versioner kan man højreklikke på installationsfilen og vælge "Kør som administrator".
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Berndt

Post by Berndt »

Jeg kan ikke huske, hvad der skete ved installeringen. Men Jeg har Windows Vista Home Premium - Service Pack 2.
Hvordan kommer man ind til installationsfilen og finder det med rettighederne? - Inden jeg går videre?
Tilføjelse 8/4 '10 => Du skrev bl.a.:
Jeg kan ikke forklare hvad årsagen til dit problem er, bortset fra at du tilsyneladende ikke har rettigheder til at installere programmet. I de senere versioner kan man højreklikke på installationsfilen og vælge "Kør som administrator".
Det var jo lige det, der manglede.
Jeg slettede den gamle version på alle måder ved at tjekke de forskellige filer og mapper og fjerne dem. Så hentede jeg den nye version, gik ind i Personlig mappe og valgte: Hentede filer => højreklikkede => klikkede på: Kør som administrator. Derpå blev den selvfølgelig installeret.
Det hele virker nu - og jeg behøvede ikke at være bekymret; jeg kan stadig åbne mine gamle dokumenter.
Tak for hjælpen :!: (Jeg skal nu have renskrevet vejledningen til brug ved næste opdatering :!: :)
Berndt
Berndt

Post by Berndt »

Jeg må desværre konstatere, at der igen er problemer. Jeg ville lige åbne en vedhæftet fil i en af mine egne sendte mails fra sidste uge, men det kunne jeg ikke :cry:
Så gik jeg ind i en mappe for at åbne dokumentet ad den vej (OOo 3.2), men det lykkedes heller ikke, intet sker.
Jeg kan slet ikke åbne writer og skrive noget der. Og Calc. og Draw virker heller ikke.
Der er ikke foregået noget, som burde kunne forstyrre OOo.
Har nu prøvet at gå ind i Programvedligeholdelse - Reparer, men det hjalp heller ikke. Jeg bruger som nævnt Windows Vista Home Premium.
Jeg er faktisk blevet lidt utryg ved OOo-programmet :roll: Er der en god og enkel forklaring på mit problem :?:
21.4.10: Jeg har været inde og højreklikke på OOo - Kør som administrator - igen. Og det har hjulpet. Nu kan jeg atter kalde mine dokumenter frem. men hvad er det der driller hos mig, sådan rent teknisk?
På forhånd tak for et tip, som permanent kan få programmet til at virke.
M.v.h.
Berndt
Post Reply