Kære Alle.
I min linux-version af openoffice er der ingen arial-skrifttype (som der er på openoffice til windows). Hvad er årsagen - og hvad kan jeg gøre ved det.
Min datters dansklærer på Duevejen Skole ønsker denne skrifttype brugt ved afleveringer i 4. klasse.
Min datter bruge openoffice på linux til at skrive sine stile (fedora 2/openoffice 1.1).
På forhånd tak for hjælpen.
p.s. Det er en lidt sej kamp at omgøre Frederiksberg kommunes ønske om kun at tillade microsoftprodukter på computere i folkeskolerne, men det er indtil videre lykkedes at få lovning på et svar fra en centralt placeret politiker.
arial skrifttype - openoffice på linux
-
-
Re:arial skrifttype - openoffice på linux
Arial er en skrifttype som Microsoft fik designet til brug i Windows, da Adobe krævede nogle ublu priser for brug af postscript i Windows. Det samme gælder Times New Roman i Windows. Microsoft lavede TrueType skrifttypeteknologien til Windows, og Arial er derfor en kommerciel TrueType font, der kun følger med MS Windows. (Siden er de to parter blevet enige om OpenType, skrifttyper der kan bruges både på Mac OS X, Windows mv. Tak! Om Linux understøtter OpenType ved jeg ikke, men jeg kan forstå på indlæg fra http://www.oooforum.org, at I hvert fald TrueType skrifttyper kan kopieres over og bruges, om de de umiddelbart understøttes ved jeg ikke).
Nå, men den kære lærer kan vel ikke bestemme hvilken specifik skrifttype I skal bruge. Arial er Microsofts variant af Helvetica, en skrifttype uden seriffer (som f.eks. Times). Jeg går ud fra at læreren ikke orker alle de sprudlende, useriøse skrifttyper, eller helst vil læse side op og ned skrevet med Arial/Helvetica i stedet for Times (serifferne trætter øjnene hos nogle mennesker).
Kig efter Helvetica i Linux - i Windowsudgaven af OpenOffice medfølger der i øvrigt en lignende skrifttype, kig også efter den: Bitstream Vera Sans.
Nå, men den kære lærer kan vel ikke bestemme hvilken specifik skrifttype I skal bruge. Arial er Microsofts variant af Helvetica, en skrifttype uden seriffer (som f.eks. Times). Jeg går ud fra at læreren ikke orker alle de sprudlende, useriøse skrifttyper, eller helst vil læse side op og ned skrevet med Arial/Helvetica i stedet for Times (serifferne trætter øjnene hos nogle mennesker).
Kig efter Helvetica i Linux - i Windowsudgaven af OpenOffice medfølger der i øvrigt en lignende skrifttype, kig også efter den: Bitstream Vera Sans.
-
Tak for hjælpen.
Vi fulgte dine forslag og fandt en passende skrifttype.
/Niels
Vi fulgte dine forslag og fandt en passende skrifttype.
/Niels
-
Du kan normalt finde en uofficiel pakke ved navnet "msttcorefonts" eller lignende, der installerer de truetype fonte på din Linux installation.
JabberID: jesper@jabbernet.dk
Installer pakken "msttcorefonts" så får du alle micro$ofts skrifttyper
Hov..sorry havde ikke set det allerede var skrevetGæst wrote:Installer pakken "msttcorefonts" så får du alle micro$ofts skrifttyper