Rød/Sort
Moderator: Lodahl
-
Rød/Sort
Talfarve Rød/sort
Har lavet et regnskab hvor jeg ønsker at ændre farven på et tal.
Med venstre museknap kan der jo skrives tal,
men kan man f.eks.klik med højre taste eller andet så skriften bliver rød
og ved tryk nok engan så skriften bliver sort.
Er meget ny 8 dage derfor meget gerne et svar på kravle stadie.
På forhånd tak for et eventuelt svar.
m.v.h.
Henning
m.v.h.
Henning
-
Re: Rød/Sort
Det er et regnskab som næsten er ferdig.Henning Madsen wrote:Talfarve Rød/sort
m.v.h.
Henning
Hvis der er underskud bliver det negative tal skrevet med rødt. Det er OK
Det jeg ønsker er når jeg har betalt en post skal beløbets farve ændres fra rød(ikke betalt) til sort(betalt).
Det smarteste ville være hvis det kunne gøres ved klik med højre musetast (eventuelt med en F taste). Men jeg er så ny at jeg endnu ikke har et overblik over hvad Calc kan og ikke kan.
Håber jeg har udtrykt mig nogenlunde forståelidt?
m.v.h.
Henning
Hej,
Kunne du ikke bare lave et afkrydsningsfelt eventuelt et felt med reference til betaling evt. betalingsdato.
Det andet lyder lidt stygt i mine ører. Du kan ikke nemt sortere etc. Og du har ingen god måde til at finde fejl registreret som betaling!
Du kan kan ved at bruge min metode og filtre lave en liste over betalte og ubetalte regninger.
Kunne du ikke bare lave et afkrydsningsfelt eventuelt et felt med reference til betaling evt. betalingsdato.
Det andet lyder lidt stygt i mine ører. Du kan ikke nemt sortere etc. Og du har ingen god måde til at finde fejl registreret som betaling!
Du kan kan ved at bruge min metode og filtre lave en liste over betalte og ubetalte regninger.
-
Det er ikke det jeg har brug for.PKO wrote:Hej,
Kolonne A er regningerne
Kolonne B er forfaldsdato
Kolonne C er beløbet
Kolonne B og C er der 12 af
Kolonne Z er totalen
Arket fylder hele skærmen ca.
Kan man ikke lave en formel som starter med at se om den markerede celles skriftfarve er sort eller rød.
Er den rød så lav den sort og omvendt.
Er det mugligt at lave sådan en formel ??
m.v.h.
Henning.
Hej,
Hvis jeg har forstået dig rigtigt er én regning fordelt over 12 måneder.
Du kan ikke få en formel der kan det med farver med du kan lave to knapper/ikoner på dit panel til at markere med enten rød eller sort.
Du skal bruge makro funktionen.
Ovenstående er med farven rød (Value = 16711680). Denne kan du tilknytte til en knap på din menu og eventuelt tilknytte et ikon.
Lad mig vide om dette vil løse dit problem?
Du kan ikke få en formel der kan det med farver med du kan lave to knapper/ikoner på dit panel til at markere med enten rød eller sort.
Code: Select all
REM ***** BASIC *****
sub Red
rem ----------------------------------------------------------------------
rem define variables
dim document as object
dim dispatcher as object
rem get access to the document
document = ThisComponent.CurrentController.Frame
dispatcher = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper")
dim args1(0) as new com.sun.star.beans.PropertyValue
args1(0).Name = "Color"
args1(0).Value = 16711680
dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:Color", "", 0, args1())
end sub
-
Hej igen DPKPKO wrote:Hej,
Ovenstående er med farven rød (Value = 16711680). Denne kan du tilknytte til en knap på din menu og eventuelt tilknytte et ikon.Code: Select all
REM ***** BASIC ***** sub Red rem ---------------------------------------------------------------------- rem define variables dim document as object dim dispatcher as object rem ---------------------------------------------------------------------- rem get access to the document document = ThisComponent.CurrentController.Frame dispatcher = createUnoService("com.sun.star.frame.DispatchHelper") rem ---------------------------------------------------------------------- dim args1(0) as new com.sun.star.beans.PropertyValue args1(0).Name = "Color" args1(0).Value = 16711680 dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:Color", "", 0, args1()) end sub
Det er snart en novelle.
Om makro funktionen kan klare problemet ved jeg ikke da jeg aldrig har lavet en sådan.
Jeg har nok ikke udtrykt mig tydeligt nok, så derfor denne tilføjelse til systemet.
I kolonne A er skrevet navnene på kreditorene.
En regning skal måske betales d. 13-Maj
En anden i f.eks. 12-Februar og igen d.12 Juli.
Og så en tilføjelse.
Dette regneark gællende for et år 2010 kopieres manuelt og gemmes i fanen 2011 o.s.v.
Hvis du nu med disse oplysninger mener det kan laves vel jeg meget gerne vide det ??
Men hvis svaret er positiv bliver det nok for omfattende at forklare mig hvordan her. Der findes nok noget literatur.
Tak for hjælpen
m.v.h.
Henning
-
-
-
Hej PKOHenning Madsen wrote:Filen er nu sendt igen.PKO wrote:Kan du gensende, da den ikke er fremkommet.
Ved første fosøg fik jeg en engelsk lydende, ulæselig ligner vel jeg tro en krypteret, og med vedheftet fil som jeg ikke turde åbne.
m.v.h.
Henning.
Denne gang ser det meget bedre ud.
Har åbnet filen, som jeg ser det har du "fjernet det 2. og 3. regneark" det er også ok. men jeg kan ikke finde de to iconer.
Hvis jeg har opfattet det rigtigt tror jeg at arket fra dig er retuneret og indstalleret i stedet for det jeg sendte dig. Er det ok opfattet?
m.v.h.
Henning
NB sig til hvis jeg trækker for store veksler på dig.??
Hej,
Jeg har ikke slettet nogen ark!
Hvilken version af OOo bruger du?
Du skal selv tilføje disse knapper til din menu har jeg fundet ud af
Til det panel du vil tilføje har du til højre en boks med pil ned ad.
Det kan godt være det hedder lidt anderledes i din version da jeg bruger en engelsK.
Du trykker på ikonet med pil ned ad.
Tilpas værktøjslinjen.
Vælg knappen for tilføj
I kategori finder du nederst OpenOffice,org makroer
Du trykker for pil ned og du kan se dit regneark 'Regnskab'
Åbn standard -> markering og derefter tilføjer du 'red' og 'black' og de bør fremkomme på dit panel.
Husk at tillade at du kan afvikle makroer!
Du skal selv tilføje disse knapper til din menu har jeg fundet ud af

Det kan godt være det hedder lidt anderledes i din version da jeg bruger en engelsK.
Tilpas værktøjslinjen.
Vælg knappen for tilføj
Åbn standard -> markering og derefter tilføjer du 'red' og 'black' og de bør fremkomme på dit panel.
-
PKO wrote:Hej,
Du skal selv tilføje disse knapper til din menu har jeg fundet ud af![]()
Tilpas værktøjslinjen.
Vælg knappen for tilføj
Hej PKO
Jeg bruger vers. 3.2 DK
Men jeg syntes jeg er ved at miste overblikket
der er flere ting der skal gøres som jeg ikke aner hvordan og hvorfor
Det gør det jo heller ikke bedre at Engelsk er lig 0 for mig .
F.eks. de to iconer hvad gør de
og hvorfor sendte du et regneark med mail tilbage
Hvad betød det at arket kopieres.
M.V.H.
Henning
Hej,
Hvis du ikke selv vil forsøge at gøre en indsats er det svært at hjælpe dig. Jeg har beskrevet dig, hvordan du kan tilføje to ikoner til din menu for rød og sort samt fremsendt et billede (godt nok med engelsk), hvor du kan se, hvordan det ser ud. du skal bare gå til de samme steder i din danske version.
Du efterspørger en funktion som ikke FINDES standard i OpenOffice med lidt højreklik etc.
Jeg vil råde dig til at lave det ved at finde ikonet for at farve teksten og trække paletten lidt fra ikonet, og du har adgang til alle farver hele tiden!
Hvis du ikke selv vil forsøge at gøre en indsats er det svært at hjælpe dig. Jeg har beskrevet dig, hvordan du kan tilføje to ikoner til din menu for rød og sort samt fremsendt et billede (godt nok med engelsk), hvor du kan se, hvordan det ser ud. du skal bare gå til de samme steder i din danske version.
Du efterspørger en funktion som ikke FINDES standard i OpenOffice med lidt højreklik etc.
Jeg vil råde dig til at lave det ved at finde ikonet for at farve teksten og trække paletten lidt fra ikonet, og du har adgang til alle farver hele tiden!