Forskellige ark i tekstbehandling

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
MadsEmil

Forskellige ark i tekstbehandling

Post by MadsEmil »

Hej,

Er der nogen, som ved om det er muligt at inddele et tekstdokument i forskellige ark, lidt ligesom når man arbejder med regneark?

Hvis man f.eks. skriver opgave og ikke vil have sin litteraturliste i bunden af dokumentet, men på et særskilt ark i samme dokument, så man bliver fri for at skulle oprette og gemme to særskilte dokumenter.

Mange tak
Mads
mjjzf

Post by mjjzf »

Jeg ved, at man kan indsætte en ekstern fil (i bunden af indsæt-menuen), men jeg er ikke helt sikker på, hvordan det virker med at holde den opdateret.
jensen10

Post by jensen10 »

Dette virker ikke helt som i regneark, men er en mulighed. Prøv:

>Indsæt >Sektion. Marker „Kæd“, vælg det særskilte dokument du har din litteraturliste i under "Filnavn"

Du kan så markere i „Skjul“. Herved vises dokumentet ikke, og udskrives ikke med det oprindelige dokument.

Når du vil redigere i Sektionen/ Litteraturlisten, vælg >Formater > Sektioner, og fjern markeringen i „Skjul“

Tilføjet:
Du kan også blot oprette en sektion, og indskrive din litteraturliste heri i samme dokument som tekst. Og så skjule denne sektion som ovenfor.
MadsEmil

Post by MadsEmil »

Tak for svarene, men det er ikke helt det som jeg leder efter.

Det er den funktion som man har i regneark, hvor man hurtigt kan skifte imellem forskellige dele (når man arbejder med store dokumenter, er det rart at kunne skifte imellem forskellige sektioner uden at skulle køre alt for langt op og ned af siden).

Men tak alligevel
Jens S

Post by Jens S »

Det du søger er 'tabbed windows' og det er også en længe ønsket forbedring. Se http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=12686 og afgiv evt. din stemme her. Det ser ud til at der tidligere har være en udvidelse, men som ikke virker med version 3 ( http://wiki.services.openoffice.org/wik ... Discussion ) og derfor er forsvundet. Lad os håbe den snart kommer igen.

mvh
Jens
mjjzf

Post by mjjzf »

Jens S wrote:Lad os håbe den snart kommer igen.
... som udvidelse. Jeg ville finde det enormt forstyrrende som en standardfunktion.
Jens S

Post by Jens S »

Jeg ville da nødig undvære tabbed browsing i Firefox og har da også været glad for at bruge det i regneark. Se et eksempel i Notepad++ , hvordan det kan laves i en tekst-editor.

mvh
Jens
mjjzf

Post by mjjzf »

Det er jeg ikke uenig i, bruger den både i browser (har 6 tabs åbne nu) og editor, Medit. Jeg ville bare finde det forstyrrende i et tekstbehandlingsprogram. På den anden side, hvis det er som i FF, at man kan gemme tab-linien, når der kun er et enkelt dokument åbent, så kan det jo være ligemeget.
Post Reply