Jpg - scannet eller via kamera?

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
donolesen

Jpg - scannet eller via kamera?

Post by donolesen »

Hej

Jeg har i Open Office regneark åbnet en fil, min ven har lavet i Word 2007 (sidste udgave af Word), hvilket gik fint.

I regnearket har jeg i nogle celler skrevet tekst og i andre har jeg Indsat billeder fra Fil, som er taget med mit kamera, som gemmer dem som jpg og det er gået fint.

Nogle af billederne har jeg indscannet med min Brother All-in-One og gemt dem som jpg, men disse vil Regnearket ikke acceptere.

Når jeg gør det udfyldes alle celler lodret ned og alle celler mod højre.

Jeg har redigeret alle jpg-filerne i Adobe PhotoShop

Er der nogen der kan hjælpe mig?

MVH

Per
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Når du indsætter filen, bliver den vist i fuld størrelse. Et jpg-billede fra et kamera med størrelse 3264x2448 pixel fylder i hel størrelse 58,95 x 44,26 cm på din skærm - altså langt udover kanten af din skærm. Det er noget billedbehandlingsprogrammer tager højde for og viser kun i formindsket størrelse.

Du skal højreklikke på billedet og vælge 'Placering og størrelse'. Marker 'Bevar størrelsesforhold' og sæt så bredden til 6cm, afslut med OK.

Hvorfor dine indscannede billeder ikke vil vises, ved jeg ikke, måske kan den ikke lide formatet (der er forskellige komprimeringsmåder i jpg)

mvh
Jens
donolesen

Post by donolesen »

Jens S wrote:Hej
Når du indsætter filen, bliver den vist i fuld størrelse. Et jpg-billede fra et kamera med størrelse 3264x2448 pixel fylder i hel størrelse 58,95 x 44,26 cm på din skærm - altså langt udover kanten af din skærm. Det er noget billedbehandlingsprogrammer tager højde for og viser kun i formindsket størrelse.

Du skal højreklikke på billedet og vælge 'Placering og størrelse'. Marker 'Bevar størrelsesforhold' og sæt så bredden til 6cm, afslut med OK.

Hvorfor dine indscannede billeder ikke vil vises, ved jeg ikke, måske kan den ikke lide formatet (der er forskellige komprimeringsmåder i jpg)

mvh
Jens
Hej Jens

Det går helt fint med alle billeder og de har den størrelse de skal have undtaget dem jeg har indscannet.

Det du foreslår behøver jeg ikke at gøre, fordi jeg har gemt dem som 100x100 pixel i adobe og de indsættes uden problermer.

Så det er selve dem der er indscannet jeg har problemer med.

MVH

Per[/quote]
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du alligevel har dem ind over Adobe Photshop, kan du så ikke gemme dem i psd-format, som skulle kunne bruges i OpenOffice

mvh
Jens
donolesen

Post by donolesen »

Jens S wrote:
Hvis du alligevel har dem ind over Adobe Photshop, kan du så ikke gemme dem i psd-format, som skulle kunne bruges i OpenOffice

mvh
Jens

Det vil der blive for meget arbejde med, da billederne (408 stk) bla skal udgives på en Tv-kanal med still-billeder og her kræves der jpg, hvilket der kræves andre steder jeg arbejder med billederne, men tak for ideeen...

MVH

Per
Post Reply