"Svævende" ramme

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
PeterSvendsen

"Svævende" ramme

Post by PeterSvendsen »

Bonjour og go'daw.
Jeg hentede for nogen tid siden en skabelon til budgettering.
Men det er lidt for kluntet udført så nu vil jeg i stedet lave én selv, og som er skræddersyet til mit behov.
Den hentede skabelon bruger dog en smart ting som jeg simpelthen ikke kan hitte ud af hvor og hvordan jeg kan efterabe.
De øverste 10 rækker består af en oversigt over månedernes totale indkomst/forbrug inkl. projektering, og disse er rammer er fikserede eller 'svævende'.
Det er sådan set snedigt nok da forbruget indføres vertikalt, og hurtigt bliver en ret lang liste, og så alligevel kan overkues hurtigt uanset hvor man befinder sig i regnearket.
Nogen der kan henvise til en guide hvordan man gør, eller selv guide?
Jørgen Rasmussen

"Svævende" ramme

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej PeterSvendsen

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg har forstået dig korrekt. Det kan være det er funktionen 'Frys' du har brug for.
Marker rækken under det du vil have "svævende" og vælg fra menuen Vindue -> Frys.
Hilsen JR
PeterSvendsen

yay

Post by PeterSvendsen »

ja, det kunne godt se sådan ud. Effekten er i hvert fald den jeg søger :)
suk .. så simpelt :oops:
man fristes til at sige DOH!
Rigtig mange tak for at påpege min dumhed ;)

EDIT:
Dér var jeg vist for hurtig, for denne 'frys' funktion er tilsyneladende ikke noget jeg kan gemme, altså gøre en del af dokumentet.
Hvad jeg har valgt at fryse er tøet når dokumentet åbnes igen, så at sige.
Den oprindelige skabelon er på
http://templates.services.openoffice.org/en/node/1352
hvor det er en del af dokumentet, og ikke en midlertidig funktion der blot har med visning at gøre.
Jeg ved ikke om det er gjort med 'bagved-scenen' programmering?
PeterSvendsen

Et stk. barberet ged

Post by PeterSvendsen »

Ak ja .. som en anden politiker farer jeg ud med konklusioner uden at have fuld indsigt :roll:
Det ER jo hvad jeg søgte (vindue/frys) jeg blev blot forvirreret af en slags fejl? i regnearket, nemlig at det at vælge denne frysning i sig selv åbenbart ikke udgør en ændring der kan gemmes.
Men ved at fryse, taste noget i et felt, og så gemme det .. ja så bliver frysningen gemt/permanent.
Til en start afprøvede jeg det bare på det regneark det drejer sig om, ved at åbne arket og så fryse, og så konstatere at jeg ikke kunne holde frysningen ved at gemme på ny (gemnings-påmindelse blev ikke aktiveret).
Senere har jeg så lavet frysningen og tastet ind i regnskabet, og så gemt, og ved næste åbning af dokumentet .. voila, rammen var stadig fastfryst.
Så tak for hjælpen til 'svævende ramme' som jeg kaldte det-
Post Reply