Jeg har i lang tid været irriteret over håndteringen af tabeller, som ikke kan være på resten af den plads, der er på den side, hvor de begynder. Altså f.eks. en tabel, der er en 3/4 side lang og begynder efter tekst, der er halvt nede på siden.
Selv om tabellen har indstillingerne "Tillad at tabellen deles op på tværs af sider og spalter" og "Tillad opdeling af række over sider og spalter", synes Writer, at det er en god ide at lave sideskift før tabellen, så der er masser af ledig plads nederst på siden før tabellen. Jeg havde foretrukket, at tabellen begyndte umiddelbart efter teksten og at der så bare kom et sideskift, når siden er fyldt.
Den eneste metode, jeg har fundet til at undgå dette problem, er at fjerne markeringen i "Hold sammen med næste afsnit", men det resulterer overraskende ofte i, at tabellens "Billedtekst" havner øverst på en side og det ser jo herrens ud.
Nogen der er et godt forslag?
Tabeller og sideskift
Jeg har ikke samme problem.
Lavet en side med halv tekst, herunder tabel med 30 rækker, hvoraf de 7 fortsætter på side 2.
Afmærket med flueben i * tillad at tabellen der... og * tillad opdeling af rækker. Endvidere flueben i *gentag overskrift, hvormed overskrift er øverst i tabel side 1 og øverst i resttabel side 2.
Har Ejnar prøvet af sætte cursor umiddelbart foran tabellen og lavet Ryd formatering, hvis der på en eller anden måde skulle have sneget sig noget sideskift eller andet ind?
Lavet en side med halv tekst, herunder tabel med 30 rækker, hvoraf de 7 fortsætter på side 2.
Afmærket med flueben i * tillad at tabellen der... og * tillad opdeling af rækker. Endvidere flueben i *gentag overskrift, hvormed overskrift er øverst i tabel side 1 og øverst i resttabel side 2.
Har Ejnar prøvet af sætte cursor umiddelbart foran tabellen og lavet Ryd formatering, hvis der på en eller anden måde skulle have sneget sig noget sideskift eller andet ind?
Tak, ja det har jeg. Problemet er helt konsistent hver gang jeg laver en tabel.Har Ejnar prøvet af sætte cursor umiddelbart foran tabellen og lavet Ryd formatering, hvis der på en eller anden måde skulle have sneget sig noget sideskift eller andet ind?
Har du prøvet at sætte en "Billedtekst" på - det er præcis der, det sker. Og det er netop når man definerer sin billedtekst, at tabellen får tilføjet "Hold sammen med næste afsnit".
Vh
Ejnar
Ejnar
Det havde jeg aldrig før prøvet med tabel.Ejnar wrote:Har du prøvet at sætte en "Billedtekst" på - det er præcis der, det sker. Og det er netop når man definerer sin billedtekst, at tabellen får tilføjet "Hold sammen med næste afsnit".
Men så har du ret - der sker uønsket sideskift når der er Billedtekst på tabellen, så snart sidste række skal skifte side, så flytter hele tabellen sig til næste side.
Og jeg kan ikke finde noget i typografien Billedtekst (eller tabel) der skulle medføre dette skift.
Gad vide om det er indbygget i Billedtekst, at det skal følge billedet, og at det dermed betragter hele tabellen som ét billede?
Tilføjet: Men hvis tabellen fortsætter på side 3 sker det ikke! Så er første del af tabellen på side 2, og resten inkl. billedtekst på side 3