Indsæt linjeskift via 'Søg og erstat'

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
stlaursen

Post by stlaursen »

Hej med jer
Jeg har læst indlægget 'søg og erstat (afsnitstegn+mellemrum)' og det har løst en tredjedel af mit problem: Nu kan jeg søge på linjeskift, men jeg har to problemer tilbage.

Når jeg søger på '$' i writer og vil erstatte linjeskiftet med nogle tegn, så bliver det erstattet, som jeg forventer.

Men når jeg søger på ' $', så finder den som forventet linjeskifte med et mellemrum lige før. Den tilføjer også de ønskede tegn, men nu fjerner den ikke linjeskiftet :?:

Det andet problem er, at når jeg ønsker at erstattet noget med et linjeskift, så skriver jeg, at den skal erstatte med '$' (uden de to små tegn selvfølgelig), men så indsætter den tegnet $ istedet for at lave et linjeskift :?:

Jeg kan ikke finde nogen løsning i faq på sitet eller i hjælpemenuen. Jeg har lige opdateret til 3.2, men det har ikke løst mit problem

Håber I kan hjælpe
stlaursen
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Når du bruger $ i Søg og erstat, betyder det kun: slutning af tekst. Se her om regulære udtryk http://wiki.services.openoffice.org/wik ... _in_Writer
Så hvis du i stedet for at fjerne afslutning på tekst ved at søge på $ og erstatte med 'mellemrum' , kan du
søge på: (.*$)
Erstat med: & dine tegn
x ved regulære udtryk
Det betyder at du søger på alle tegn, efterfulgt af 0 eller flere af det samme, indtil afslutning af tekst.Parenteser i søgning skal være der.
& betyder erstat med det du lige har fundet (altså hele teksten) - tilføjet dine tegn. Læg mærke til at mellemrummet foran 'dine tegn' også kommer med.

mvh
Jens
Post Reply