XML
-
XML
Jeg sidder og spekulerer lidt på hvad det her XML er for noget. Jeg har enablet den i OOo, og prøvet mig lidt frem og tilbage, og det virker jo fint som filformat, dog er filstørrelsen lidt større end sxw. Jeg kan se fidusen i at man en gang for alle er ude over .doc, wordperfect og lotus filerformater, som man bøvler med nu. Men er der andre fordele ved det ?
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Re: XML
Som bruger er der ikke rigtigt nogen fordel fremfor andre dokumentformater. Hovedfordelen ved XML er at det er Tekstbaseret og derfor er nemmere at udvikle til. Det vi på sigt kan håbe på med XML er at den ( eller en anden ) XML-instans ( DTD ) bliver standardiseret således at det offentlige begynder at kræve en overholdelse af standarden for at udveksle dokumenter. Da det er tekstbaseret er det "lige for alle" at udvikle programmer til at læse og skrive formaterne og dermed er der åbnet op for fri konkurrence.LarsBrandi wrote:Jeg sidder og spekulerer lidt på hvad det her XML er for noget. Jeg har enablet den i OOo, og prøvet mig lidt frem og tilbage, og det virker jo fint som filformat, dog er filstørrelsen lidt større end sxw. Jeg kan se fidusen i at man en gang for alle er ude over .doc, wordperfect og lotus filerformater, som man bøvler med nu. Men er der andre fordele ved det ?
I mine øjne er det på dette punkt at XML er vigtigst.
Jeg ved ikke lige hvad du mener med at have enablet XML i OOo... standard dokumentformaterne i OOo er en XML instans og derfor kan du ikke komme udenom at benytte XML når du bruge OOo.
JabberID: jesper@jabbernet.dk
-
Re:XML
Hovedfilosofien med XML er at skille form og indhold.
XML sikrer dig som bruger eller organisation muligheden for at læse dit dokument i fremtiden. Da XML er tekstbaseret kan du altid åbne det i et almindeligt tekstredigeringsprogram og se indholdet. Endvidere er filformatet til OOo ved at blive godkendt som åben standard og derved bliver de enkelte dele af dokumenternes formgivning også frit tilgængelig. Binære formater som benyttes i andre kontorpakker tilbyder ikke denne frihed og denne sikkerhed for dokumenters levetid fremover.
Som udvikler er XML fantastisk, fordi man lynhurtigt kan søge i dokumenter efter specifikke informationer.
XML sikrer dig som bruger eller organisation muligheden for at læse dit dokument i fremtiden. Da XML er tekstbaseret kan du altid åbne det i et almindeligt tekstredigeringsprogram og se indholdet. Endvidere er filformatet til OOo ved at blive godkendt som åben standard og derved bliver de enkelte dele af dokumenternes formgivning også frit tilgængelig. Binære formater som benyttes i andre kontorpakker tilbyder ikke denne frihed og denne sikkerhed for dokumenters levetid fremover.
Som udvikler er XML fantastisk, fordi man lynhurtigt kan søge i dokumenter efter specifikke informationer.
-
Søg og man skal finde
Ja, det har jeg også googlet mig frem til. Det er jo genialt. Og tænk alle de problemer man vil undgå, med konvertering af andre formater o.s.v.. Så lukkede filformater er noget hø. Se bare de diskussioner der andre steder i dette forum om dokumentformater. Vedr. enable XML, er det "flat XML export" som jeg har enablet. Se http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... highlight=Søren Thing Pedersen wrote:Som udvikler er XML fantastisk, fordi man lynhurtigt kan søge i dokumenter efter specifikke informationer.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Mht. oversættelsen af OpenOffice.org har jeg udnyttet fordelene i XML ved skabelonerne. Jeg skrev et Python-script, der trak alle de relevante tekststrenge ud af de engelske skabeloner (som også er gemt i XML). Derefter oversatte jeg tekststrengene og satte dem ind i skabelonerne (XML-filerne) igen. Derved blev skabelonerne ganske enkelt til danske skabeloner.
Så XML-formater er ikke bare fremtidens format. Med OpenOffice.org/StarOffice's filformater kan man høste fordelene af XML-formater allerede idag.
Så XML-formater er ikke bare fremtidens format. Med OpenOffice.org/StarOffice's filformater kan man høste fordelene af XML-formater allerede idag.
-
[quote=]"Så XML-formater er ikke bare fremtidens format. Med OpenOffice.org/StarOffice's filformater kan man høste fordelene af XML-formater allerede idag.[/quote]
Hmm, lad os bare sige at jeg åbner en .sxw. Så er det volapyk jeg får frem. Er de komprimeret ?. Det ville være fint hvis jeg kan søge alle mine .sxw filer igennem, som er koblet til mit ERP-system.
Hmm, lad os bare sige at jeg åbner en .sxw. Så er det volapyk jeg får frem. Er de komprimeret ?. Det ville være fint hvis jeg kan søge alle mine .sxw filer igennem, som er koblet til mit ERP-system.
Last edited by LarsBrandi on 4. Nov 2003 14:21, edited 1 time in total.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Ja, de er zippede for ikke at tage for meget plads.Hmm, lad os bare sige at jeg åbner en .sxw. Så er det volapyk jeg får frem. Er de komprimeret ?. Det ville være fint hvis jeg kan søge alle mine .sxw filer igennem, som er koblet til mit ERP-system.
Code: Select all
[jesper@ibm jesper]$ unzip /tmp/test.sxw
Archive: /tmp/test.sxw
extracting: mimetype
inflating: content.xml
inflating: styles.xml
extracting: meta.xml
inflating: settings.xml
inflating: META-INF/manifest.xml
[jesper@ibm jesper]$
JabberID: jesper@jabbernet.dk
-
.sx* formaterne er almindelige zipfiler, der indeholder de egentlige xml-filer for indhold, metadata, formgivning samt eventuel grafik/billeder i selvstændige filer.
Så hvis du omdøber filerne til *.zip vil de automatisk blive genkendt som zipfiler.
Med et godt script kan du således åbne zipfilerne, søge og erstatte i xml-filerne, og igen zippe xml-filerne sammen til .sx* filer.
Så hvis du omdøber filerne til *.zip vil de automatisk blive genkendt som zipfiler.
Med et godt script kan du således åbne zipfilerne, søge og erstatte i xml-filerne, og igen zippe xml-filerne sammen til .sx* filer.
-
Det ser lovende ud. Men findes der nogle søgefunktioner så man kan "trawle" et helt bibliotek igennem for en given tekst ?Søren Thing Pedersen wrote:.sx* formaterne er almindelige zipfiler, der indeholder de egentlige xml-filer for indhold, metadata, formgivning samt eventuel grafik/billeder i selvstændige filer.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
-
Så fandt jeg en "Trawler"
Der findes en "trawler" her under GPL, og det virker.
http://web.tiscali.it/no-redirect-tisca ... /index.htm
Se det rykker. Tak for jeres forklaring af XML. Nu har jeg siddet og lurepasset på begrebet "XML" i nogen år og NU er lyset tændt. Det kan jo bruges til noget yderst fornuftigt.
http://web.tiscali.it/no-redirect-tisca ... /index.htm
Se det rykker. Tak for jeres forklaring af XML. Nu har jeg siddet og lurepasset på begrebet "XML" i nogen år og NU er lyset tændt. Det kan jo bruges til noget yderst fornuftigt.
mvh
Lars Brandi Jensen
Lars Brandi Jensen
EDI og XML
Det var vel også tiltænkt at man istedet for diverse EDI-konvertere kunne anvende XML, da man så har et "aftalt" felt at f.eks fakturanummer, kundenummer, kundenavn etc. findes i. Man kan så i sin applikation "spørge" om de "aftalte" felter er udfyldte og der igennem få tjekket sin dataudveksling.
M.v.h.
Jens
Jens