Hvordan får jeg Writer og Calc til at holde op med at ændre på mine tal?
Når jeg skriver 0,161 ændres det automatisk til 0,16. Når jeg skriver 0.161 ændres det automatisk til 161.
Jeg vil bare ha' at det jeg taster ind ikke ændres på nogen som helst måde, ligegyldigt hvad det er jeg taster
Tak på forhånd for eventuelle svar.
Peter
Ændrer tal automatisk
Moderator: Lodahl
Du kan.....
Markere de celler, du gerne vil "bestemme over" - eller ctrl-a for at markere alle celler.
[Formater] - [Celler] - Fanebladet [Tal]
Her kan du vælge, hvordan cellen skal opføre sig. Vælg tal og du kan bestemme antal decimaler m.m.
Du kan f.eks. vælge kategorien [Alle] - så bør det
fungere som du ønsker!

[Formater] - [Celler] - Fanebladet [Tal]
Her kan du vælge, hvordan cellen skal opføre sig. Vælg tal og du kan bestemme antal decimaler m.m.
Du kan f.eks. vælge kategorien [Alle] - så bør det
fungere som du ønsker!

Du skal huske at regneark er en avanceret regnemaskine, og når du indtaster noget i en celle vil den altid tolke på det du har skrevet, for at få det ind i en form som den forstår - og dette gælder alle regneark. Når du så skriver noget mærkeligt som 0.161, vil programmet tolke punktum som 1000-talsskilletegn, og rette indtastningen til 161. Skriver du 5- vil det blive rettet til -5, men skriver du 5-1 vil det blive rettet til datoen 5-1-2010. Prøv at skrive 22/ . Er du ikke tilfreds med tolkningen, kan du undgå det ved at skrive '0.161 (enkelt anførselstegn som start), så vil det blive opfattet som tekst, og du kan ikke lave beregninger med det.
Noget andet når du indtaster 0,161, så viser den kun 2 decimaler, altså 0,16, fordi standardindstillingen er at decimaltal skal vises med 2 decimaler. Det kan du ændre under indstillinger. Det sidste decimaltal bliver dog ikke glemt, bare ikke vist. Indtast tallet i A1, og skriv i B1: =10*A1 og resultatet er 1,61. Du kan også klikke på ikon for Talformat:Tilføj decimal for at få sidste decimal vist.
Med hensyn til Writer, kan du under tabel-indstillinger slå talgenkendelse fra.
mvh
Jens
Noget andet når du indtaster 0,161, så viser den kun 2 decimaler, altså 0,16, fordi standardindstillingen er at decimaltal skal vises med 2 decimaler. Det kan du ændre under indstillinger. Det sidste decimaltal bliver dog ikke glemt, bare ikke vist. Indtast tallet i A1, og skriv i B1: =10*A1 og resultatet er 1,61. Du kan også klikke på ikon for Talformat:Tilføj decimal for at få sidste decimal vist.
Med hensyn til Writer, kan du under tabel-indstillinger slå talgenkendelse fra.
mvh
Jens