At opløfte i negativ potens

Brugerhjælp og support til formler i LibreOffice Math

Moderators: Lodahl, henrikjust

Post Reply
Culkasi

At opløfte i negativ potens

Post by Culkasi »

Hejsa,

jeg sidder og roder med noget Gældsannuitet, og vil gerne opløfte i negativ potens, men når jeg sætter et minus foran viser den det ikke - (bruger den funktion der hedder x opløftet i y)

Er der noget jeg har overset, eller kan man simpelthen ikke opløfte i negativ potens?
Jens S

Re: At opløfte i negativ potens

Post by Jens S »

Culkasi wrote: jeg sidder og roder med noget Gældsannuitet, og vil gerne opløfte i negativ potens, men når jeg sætter et minus foran viser den det ikke - (bruger den funktion der hedder x opløftet i y)

Er der noget jeg har overset, eller kan man simpelthen ikke opløfte i negativ potens?
En funktions som: =POTENS(10;-2) eller blot skriver =10^-2 har ikke problemer med negativ potens. Hvis du vil beregne annuiteter kan jeg anbefale at bruge en af de indbyggede funktioner. Prøv at se et eksempel her http://templates.services.openoffice.org/da/node/2534

Bruger du din egen konstruerede formel, vil jeg gerne se den for evt. at kunne fejlfinde.

mvh
Jens
Culkasi

Post by Culkasi »

Den formel jeg har skrevet er

{1-1.075^{-30}} over {0.075}

Men den viser ikke (-) foran 30 i tekstdokumentet, med mindre jeg zoomer ind til 200%
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Det jeg foreslår vedrører regneark - og det du ønsker er formel-editering i tekstdokument. Jeg har ingen erfaring med det sidste, men hvis jeg kopierer din formel ind i formel-editoren vises den fint her med negativ pontens i tekstdokumentet

mvh
Jens
Ejnar

Post by Ejnar »

Det virker fint hos mig. Dansk OOo version 3.1 på Ubuntu 9.10.

Når du nu kan få det til at virke ved passende forstørrelse, kan det måske skyldes den skrifttype, du bruger?
Vh
Ejnar
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

Culkasi wrote:Den formel jeg har skrevet er

{1-1.075^{-30}} over {0.075}

Men den viser ikke (-) foran 30 i tekstdokumentet, med mindre jeg zoomer ind til 200%
Jeg kan bekræfte at OOo 3.1.1 på Windows Vista, har samme problem med at negativ potens ikke vises ved alle zoomniveauer.

Jeg har prøvet at ekspoter til pdf, og her vises den negative potens fint.

Så WYSIWYG fejler, hvilket betyder at der er en fejl i OOo vedr. visningen af siden, på nogle platforme. Mit gæt er at det er isoleret til nogle Windows versioner.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Post Reply