Import af tabeller, forspørgsler

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
gamleholm

Import af tabeller, forspørgsler

Post by gamleholm »

Hej. Jeg har i mange år arbejdet med MS Access, men har nu skiftet til Ubuntu og OoBase.

I den forbindelse er jeg stødt på et par forhold som jeg ikke kan gennemskue, nemlig:

1. Kan man kun "importere" tabeller ved at kopiere og indsætte i tabelfeltet?
2. I Access kan man oprette nye tabeller på grundlag af flere inputtabeller; kan man også det i Oobase?
3. Findes der "opdateringsforespørgsler" (som i Access)?
4. Jeg har forsøgt at kopiere SQL-koden fra Access over i Oobase's SQL-vindue, men det virker ikke; så vidt jeg kan se er der tale om forskellige SQL-sprog. Hvilken SQL-type anvendes i Oobase?, og kan du/I anvise noget lærebogsmateriale/manual til dette?

På forhånd tak for svar.

Mange hilsner

holm-p :?:
holm-p
SME

Post by SME »

OpenOffice.orgs Base er slet ikke på samme højde som MS Access, så tingene fungerer desværre ikke på helt samme måde. Desværre kan jeg ikke byde på et gratis alternativ til Access andet end Base.
gamleholm wrote:1. Kan man kun "importere" tabeller ved at kopiere og indsætte i tabelfeltet?
Det kommer an på hvad kilden er. Vil du f.eks. importere fra CSV-filer, skal du hen ad en omvej hvor du opretter en "text table".
gamleholm wrote:4. Jeg har forsøgt at kopiere SQL-koden fra Access over i Oobase's SQL-vindue, men det virker ikke; så vidt jeg kan se er der tale om forskellige SQL-sprog. Hvilken SQL-type anvendes i Oobase?, og kan du/I anvise noget lærebogsmateriale/manual til dette?
OOo Base kører på HSQL database systemet. Den anvender stadigvæk SQL som du kender det fra MS Access, men nogle af detaljerne er forskellig. Se nærmere på http://hsqldb.org/doc/guide/ch09.html.

Dine andre spørgsmål kan jeg desværre ikke svar på, da jeg ikke er godt nok bekendt med MS Access terminologien længere. Hvis du uddyber hvad du vil, kan vi sikkert godt hjælpe dig lidt mere.

/Stefan
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Carsten Henning Bitsch

import og update

Post by Carsten Henning Bitsch »

1. Import. Jeg har haft succes med at lave ny database med kæder til txt, ods/XLS eller andre ODBC databaser. Dernæst har jeg lavet en anden ny tom Base. Begge databaser er åbne i vinduer ved siden af hinanden og der er valgt Tabel ude til venstre i begge. Så kan en tabel trækkes fra kæde-databasen til den nye tomme database. Der spørges om det både er struktur og data og data kopieres nu over i den nye stand-alone database.
En anden mulighed er at åbne csv,txt filer i Calc. Markere hele tabellen her og kopiere til klippebordet. Dernæst hoppes til nye tomme database og der højreklikkes og indsæt (speciel) i tabel området. Nyu spørges efter tabelnavn, om det både er struktur og data osv.
2. Det er muligt at skrive et almindeligt sql-sætning med update
UPDATE table SET column = Expression [, ...] [WHERE Expression];
Med venlig hilsen

Carsten Henning Bitsch
Landinspektør

Håndværkervej 6
8600 Silkeborg
Tlf:86 821 688
Direkte:87 224 252
Mobil:61 628 333

chb@geopartner.dk

www.geopartner.dk