Jeg skal koble data fra to regneark sammen. I hver af de to regneark er der to kolonner, der er ens - disse data er min reference.
Jeg har behov for at kopiere data i nabokolonner til disse referencedata fra et ark til et andet.
Udfordringen er, at jeg kun kender kolonnen men ikke rækken - der er 4 gange så mange rækker i det ene ark, som det andet.
Jeg tænker, at jeg skal bruge en eller anden HVISfunktion, men hvordan gør jeg, hvis jeg bare ved at data ligger 'et eller andet sted' i et andet ark?
Er der mon nogen, der kan fortælle mig hvor nemt det er??
På forhånd tak.
Sammenkobling af data i to regneark
Moderator: Lodahl
Hej og tak for svar.
Har forsøgt mig med 'lopslag' og det fungerer ganske glimrende, i hvert fald når jeg skal sammenligne med en enkelt kolonne i de to regneark.
Opgaven er dog ikke helt løst. Jeg skal nemlig sammenligne værdier fra to kolonner i Ark1, der skal lede efter de samme værdier i Ark2....og hente respektive data derfra.
Hvordan kan jeg bruge 'LOPSLAG' til det?
På forhånd tak
Har forsøgt mig med 'lopslag' og det fungerer ganske glimrende, i hvert fald når jeg skal sammenligne med en enkelt kolonne i de to regneark.
Opgaven er dog ikke helt løst. Jeg skal nemlig sammenligne værdier fra to kolonner i Ark1, der skal lede efter de samme værdier i Ark2....og hente respektive data derfra.
Hvordan kan jeg bruge 'LOPSLAG' til det?
På forhånd tak
Den sammenkædede hjælpekolonne skal være første kolonne (det er den der bliver søgt i) i søgematrix og du skal måske også huske at sætte sidste parameter (sortering) :LGLER wrote:Tak for tips - det virker fint at kæde cellerne sammen. Formlen virker dog lige pludselig ikke mere. Kan det have noget at gøre med, at der er tale om tekstgenkendelse og ikke tal? (jeg skal søge efter vejnavn og -nr)
=LOPSLAG(søgeværdi;søgematrix;resultat-kolonne;sortering)
Er første kolonne ikke sorteret, anvend 0 (eller falsk) for sortering
Der er altid en god beskrivelse og anvendelse af regnearksfunktioner her http://wiki.services.openoffice.org/wik ... abetically