Jeg har prøvet mange ting, men nu giver jeg op.
Jeg vil gerne kunne vælge præcis hvilket dias nummer, der skal vises, når jeg sætter ind vha.:
Indsæt > Tegneobjekt > OLE-objekt og vælger en Impress-fil, der har 20 dias.
Resultatet er temmelig tilfældigt, virker det som om. Og selv om jeg "Højreklik > Redigér" og får hele Impress'es GUI frem, og vælger en anden dias, og at jeg så kan se den og ændre i indholdet og gemmer, sker der ingenting, når jeg forlader redigeringen. Da hopper den tilbage til det tilfældige dias, som den valgte for først, og det er ikke nummer ét!
Jeg valgte ikke "kæd til fil", for jeg husker det som, at jeg så er afhængig af filen fremover.
OpenOffice 3.1.1, Ubuntu 9.10
Indsætte bestemte dias fra Præsentation i Tekstbehandler
Jeg ville i stedet vælge en anden tilgangsvinkel. I Impress går du hen til det dias du vil have vist i Writer; så vælger du Filer - Eksporter og eksporterer til f.eks. EPS, PNG eller et andet billedeformat.
I Writer indsætter du så billedet. Men her kan du med fordel vælge som kæde, da det vil gøre det meget lettere hvis du opdaterer dine dias. At det er en kæde gør ikke noget, du skal bare undlade at opdatere kæden hvis filen ikke findes; hvis du opdaterer dine dias skal du blot eksportere til filen igen og så opdatere kæden.
/Stefan
I Writer indsætter du så billedet. Men her kan du med fordel vælge som kæde, da det vil gøre det meget lettere hvis du opdaterer dine dias. At det er en kæde gør ikke noget, du skal bare undlade at opdatere kæden hvis filen ikke findes; hvis du opdaterer dine dias skal du blot eksportere til filen igen og så opdatere kæden.
/Stefan
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Nødløsning
Det er også, hvad jeg har gjort - men som nødløsning - idet man jo mister muligheden for at foretage ændringer direkte.
Jeg antager, at det er en slags fejl eller mangel, at det ikke er helt let, at gøre det, som jeg har beskrevet, for det kan jo lade sig gøre - åbenbart - at ændre nummeret, som vises, jeg er bare ikke selv herre over det. Og det er ikke ment som brok. Jeg har ellers kun meget få ting at udsætte på hele pakken.
Tak for svar!
Jeg antager, at det er en slags fejl eller mangel, at det ikke er helt let, at gøre det, som jeg har beskrevet, for det kan jo lade sig gøre - åbenbart - at ændre nummeret, som vises, jeg er bare ikke selv herre over det. Og det er ikke ment som brok. Jeg har ellers kun meget få ting at udsætte på hele pakken.
Tak for svar!
miguelino
Jeg kan godt forstå, at det ikke er særlig smart, at man tilsyneladende ikke kan skifte dias i det indlejrede præsentation, når nu man kan indlejre præsentationen.
Men at indlejre en præsentation på den måde er efter min mening ikke særlig hensigtsmæssig, da hele præsentationen bliver indlejret i dokumentet for hver visning du har. Det kan tydeligt ses af filstørrelsen. Tag dette som eksempel:
Jeg har set mange eksempler på dette i min tid. I både MS Office og OOo har man i dag ændret indsættelsesmetoden, således at der ikke bliver kopieret mere med, end man kan se (groft sagt), så der ikke kommer skjulte og muligvis følsomme data med. (Dette er en generel advarsel mod OLE-objekter!)
Ved at eksportere de enkelte dias, mister du godt nok muligheden for at foretage ændringer direkte, men til gengæld bliver dokumentet ikke unødvendigt fyldt indlejrede filer og du får mulighed for at styre elementerne på diaset, så det passer til dokumentet, uden at det går udover præsentationen til skærm. Du kan også ved at vælge forskellige billede-formater optimere dokumentet til udskrivning eller fremvisning på en hjemmeside.
Det her er blot tingene set fra et andet perspektiv.[/list]
Men at indlejre en præsentation på den måde er efter min mening ikke særlig hensigtsmæssig, da hele præsentationen bliver indlejret i dokumentet for hver visning du har. Det kan tydeligt ses af filstørrelsen. Tag dette som eksempel:
- Impress fil: 62 kb
- Tomt Writer dokument: 7 kb
- Writer dokument med én visning af dias gennem OLE-objekt: 70 kb
- Samme dokument, men med to visninger: 132 kb
Jeg har set mange eksempler på dette i min tid. I både MS Office og OOo har man i dag ændret indsættelsesmetoden, således at der ikke bliver kopieret mere med, end man kan se (groft sagt), så der ikke kommer skjulte og muligvis følsomme data med. (Dette er en generel advarsel mod OLE-objekter!)
Ved at eksportere de enkelte dias, mister du godt nok muligheden for at foretage ændringer direkte, men til gengæld bliver dokumentet ikke unødvendigt fyldt indlejrede filer og du får mulighed for at styre elementerne på diaset, så det passer til dokumentet, uden at det går udover præsentationen til skærm. Du kan også ved at vælge forskellige billede-formater optimere dokumentet til udskrivning eller fremvisning på en hjemmeside.
Det her er blot tingene set fra et andet perspektiv.[/list]
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.