Vi er netop skiftet til OpenOffice i firmaet med succes
Men nogle enkelte gange er det som om at stavekontrollen går amok. Den viser den røde krøllede linie under alle ord. Nogle gange lykkes det for os at rette det op ved at højreklikke på Dansk nede i statuslinien, markere hele dokumentet og rette alle afsnit til Dansk (selv om de er det i forvejen). Andre gange virker ovennævnte ikke og vi slår stavekontrollen fra. Måske er det fordi vi nogle gange henter noget tekst ovre fra nogle ældre Word2003 dokumenter? Er der andre der oplever lignende? Gode råd til hvad vi kan prøve?
Tillykke med jeres skift til OpenOffice.org - jeg håber I er yderst tilfredse (både i brugen og på pengepungen ).
Ved dit problem med stavekontrollen vil jeg bede dig om at lægge mærke til, om der står andet end "Dansk" i statuslinjen i bunden, når stavekontrollen går amok.
Mht. at sætte stavekontrollen tilbage til Dansk, er det hurtigere blot at vælge menuen "Funktioner" - "Sprog" - "For al tekst" - "Dansk".
I vore egne skabeloner har vi styr på sproget, men hvis vi siger File -> Ny kan jeg se at sproget hopper.
Indstillingerne i Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Sprog står pludselig til Brugergrænseflade = Standard, Lokalitetsindstilling = Standard, Standardvaluta = Standard og Vestlig = Tysk!
Disse 4 ovennævnte skal da stå til Dansk? Skal de ikke? Burde min PC ikke huske dem når jeg har sat dem en gang?
Nå men det lukkedes at sætte sproget til Dansk for hele dokumentet ved statuslinien i bunden.[/quote]
Ja, under sprogindstillinger burde Vestligt være sat til Dansk. Har jeg forstået korrekt, at hvis du sætter det til Dansk, så skifter det bare tilbage til Tysk? Er det når computeren genstartes eller bare når OOo genstartes?
Er der et lille blåt flueben-ikon til venstre for "Dansk" i listen?
Nu ser det ud til at vi har stavekontrollen til at falde på plads. Har også fulgt med i http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=4414
Det er specielt på Windows Vista vi har haft problemet, men når vi nu sætter Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger ->Sprog -> Brugergrænseflade til Standard og ikke Dansk (de øvrige 3 til Dansk) så går det godt. Efter rettelsen skal man lukke alt OpenOffice også evt. hurtigstart og så starte dokumentet igen.
En enkelt drilst maskine hjalp det afinstallere extensions med dansk stavekontrol og dansk synonymordbog, genstarte og derefter installere dem igen.
Så nu kan vi skrive med forskellige sprog i hvert sit afsnit i samme dokument.
Andre der har erfaringer hermed?
Jeg håber I kan anvende erfaringerne fra find1448's tråd.
Til jeres anvendelse med et sprog pr. afsnit ville jeg nok enten anvende skift af tastatursprog eller typografier med hver sit sprog.
Inden jeg går videre skal jeg understrege, at der er en forskel mellem tastaturlayout og -sprog. Layout bestemmer hvad tasterne betyder (dvs. at du får et Å og ikke et [, samt at parenteserne evt. er forskudt osv.), sproget er det der sendes videre til f.eks. OOo.
Hvad angår tastatursproget har jeg erfaret, at man ikke bemærker funktionen, hvis man ikke har skiftet tastatursproget mens dokumentet var åbent. Men kommer man først til det, vil stavekontrollen altid rette sig efter tastaturens sprog. Fordelen ved denne metode er, at man hurtigt kan skifte sprog ved den tastekombination der er valgt i Windows og det kan også anvendes på enkelte ord. Ulempen er dog, at hvis man skriver i flere forskellige sprog, evt. kombineret med forskellige tastaturlayout (hvis man flytter rundt på sin bærbar), kan det blive lidt træls da der er begrænsede muligheder for tastaturkombinationer der ikke overlapper med almindelige anvendte genvejstaster.
Den anden mulighed med typografierne er måske lettere at håndhæve, hvis man skriver i mange sprog, men et dokument typisk kun har få. Her vil dokumentet kun have de "sprog-typografier" som er aktuelle. Ulempen her er, at hver typografi skal have en kopi til hver sprog (dog kædet sammen) og hvis det er andet end brødteksten, så bliver det måske uoverkommeligt.
Det er de muligheder jeg kan komme i tanke om, så jeg håber de er til stor hjælp.