Jeg tror vi er ved at tale lidt forbi hinanden her.

Jeg sidder og kommer i tanke om flere måder at gøre tingene på. Bare for at ridse tingene op og med risiko for at gentage mig selv:
Standardsprog:
Under Fun
ktioner ->
Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Sprog. Som du beskriver virker det ikke og jeg må bekende, at det gør det heller ikke hos mig, men jeg har muligvis fundet ud af hvorfor. Når man ændrer standardsproget, ændres tilsyneladende sproget for typografien "Standard". Det ses af følgende.
- Start Writer med et tomt dokument.
- Ændre standardsproget.
- Tryk F11 for at få vist boksen "Typografier og formateringer" ("Typografi-boksen").
- I Typografi-boksen højreklikkes på "Standard" og der vælges modificere.
- Åben fanebladet "Skrifttype" (det er her billedet fra mit tidligere indlæg er taget). Her ses, at det er ændret til samme sprog som det valgte under Standardsprog.
Lukkes dokumentet efterfølgende uden yderligere ændringer, vil du blive bedt om at gemme. Det vækker flere spørgsmål, heriblandt hvor? Lad være med at gemme, åben et nyt dokument og observere at standardsproget ikke er ændret.
Løsning: Luk i stedet det tomme dokument (
Filer ->
Luk / Ctrl+W) så du har velkomstskærmen (noget alá
denne). Her skal du ændre standardsproget og du vil se, at det bliver gemt, selv efter du genstarter OOo.
Ændre sproget for hele dokumentet:
Der er to muligheder for at ændre sproget for hele dokumentet.
- Via menuen Funktioner -> Sprog -> For al tekst.
- Via typografien "Standard", som beskrevet i de foregående pkt. 3-5.
Og ja, de tre ting beskrevet indtil nu hænger tilsyneladende sammen.
Ændre sproget for dele af dokumentet:
- Bemærk undermenuen Funktioner -> Sprog.
- Du kan have typografier for de enkelte sprog.
- I statuslinjen i bunden af vinduet, bemærk den tredje felt fra venstre. Prøv at klikke på den.
Mangler jeg andet?
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.