Opdele vindue i Writer

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Pepsi

Opdele vindue i Writer

Post by Pepsi »

Er det muligt at have to åbne filer synlige i Writer på samme måde som i Word så man har overblik over begge filer? Jeg har forsøgt at finde noget om opdelingen i Hjælpefunktionen, dog uden resultat.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Pepsi
SME

Post by SME »

Hvis vi taler om Writer i Windows Vista, vil hver fil have sit helt eget vindue. Du kan således benytte funktionerne i Windows til at flytte rundt på vinduerne, eller bare ændre selv på størrelsen og placerer vinduerne så det passer dig.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Pepsi

Post by Pepsi »

SME - Det er pænt af dig at fortælle mig, at det kører fint i Vista. Jeg har imidlertid XP. Jeg har dog lidt svært ved at forstå hvilken betydning styresystemet kan have på funktionerne i et tekstbehandlingsprg. Status er derfor, at jeg endnu ikke er klar over, om det er muligt at opdele sit vindue i Writer, så man kan se to forskellige filer på samme tid. Jeg ved man i Word kan opdele enten vandret eller lodret.
Pepsi
SME

Post by SME »

Jamen Pepsi, hvis du anvender Windows (XP eller Vista) og OOo 3.0 eller 3.1, så er det ikke en funktion i Writer, men i Windows du skal kigge på.
Pepsi

Post by Pepsi »

SME - tror vist vi taler forbi hinanden. Jeg ved ikke om du kender Word, men der kan man åbne to forskellige filer og derefter gå ind i menuen "Vindue" og der vælge "Opdel vandret" eller "Opdel lodret". Så kan man se begge filer på sin skærm på samme tid. Skal man skrive i en fil, skal pågældende fil selvfølgelig være aktiveret.
Men lad os antage, at det hele foregår i Windows sådan som du påstår, hvor går jeg så ind i Windows og laver opdelingen?
Pepsi
SME

Post by SME »

Hvis du ikke vil manuelt rykke rundt på vinduerne, så du kan se begge vinduer, kan du højreklikke på Proceslinjen og vælge "Vis vinduer stablet" (måske hedder det noget andet i XP).
Pepsi

Post by Pepsi »

SME - Fint, nu har jeg - med lidt besvær - fået en løsning på mit problem. Tak for hjælpen
Pepsi
Post Reply