Hej Alle.
Jeg arbejder med at få lavet et automatisk indholdsfortegnelse, og det går som sådan meget godt.
Problemet er, at min opgave (som jeg er ved at lave den indholdsfortegnelsen til) skal afleveres som en fil, og den SKAL have en forside, som IKKE må tælle med i sidetallene - besværligt, ja, men det indgår i afvejningen af karakteren om "de tekniske retningslinjer" er overholdt.
Jeg har fået sidetallet til at passe, ved at forskyde det med -1 så forsiden ikke tæller med.
Imidlertid kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg skal få indholdsfortegnelsen til heller ikke at regne forsiden med.
Så nu når jeg laver indholdsfortegnelsen står der side 3, ved den side som reelt er side 2 i opgaven - fordi forsiden tæller med i indholdsfortegnelsen.
Jeg ved det er en lidt rodet forklaring, men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det ellers.
Håber i kan hjælpe mig
På forhånd tak.
Indholdsfortegnelse
Hej
Du har desværre ikke grebet problemet helt an, men det kan løses på forskellige måder:
Den lette (men du lærer ikke noget af det):
Lav forsiden som en separat fil og udskriv/eksportere begge filer til pdf. Hent PDFTK og brug kommandoen til at samle det:
(du kan vel se hvad jeg mener og husk, at pdftk.exe skal ligge i samme mappe som pdf-filerne).
Den rigtige:
Efter din forside har du vel indsat et manuelt sideskift. Slet det.
I OOo har du nogle sidetypografier, men jeg går ud fra at din opgave har "Standard" og forsiden skal være "Forside" (opret den om nødvendigt).
I bunden af forsiden vælger du menuen "Indsæt" - "Manuelt skift...". I vinduet der dukker op, vælger du "Sideskift", vælger "Standard" som typografi og sætter hak i "Modificere sidetal". Sæt sidetallet 1 og OK.
På forsiden sætter du dernæst sidetypografien til "Forside", så du har mulighed for at sætte andre sidehoved og -fod og evt. andre margener etc.
Du har desværre ikke grebet problemet helt an, men det kan løses på forskellige måder:
Den lette (men du lærer ikke noget af det):
Lav forsiden som en separat fil og udskriv/eksportere begge filer til pdf. Hent PDFTK og brug kommandoen til at samle det:
Code: Select all
pdftk forside.pdf rapport.pdf cat output samlet.pdf
Den rigtige:
Efter din forside har du vel indsat et manuelt sideskift. Slet det.
I OOo har du nogle sidetypografier, men jeg går ud fra at din opgave har "Standard" og forsiden skal være "Forside" (opret den om nødvendigt).
I bunden af forsiden vælger du menuen "Indsæt" - "Manuelt skift...". I vinduet der dukker op, vælger du "Sideskift", vælger "Standard" som typografi og sætter hak i "Modificere sidetal". Sæt sidetallet 1 og OK.
På forsiden sætter du dernæst sidetypografien til "Forside", så du har mulighed for at sætte andre sidehoved og -fod og evt. andre margener etc.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.