Problemer med sorteringsfunktionen

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Beleriand

Problemer med sorteringsfunktionen

Post by Beleriand »

Jeg er stødt ind i et problem med sorteringsfunktionen i Open Offices regneark, som jeg ikke kan løse. Forhåbentlig er der nogen, som kan hjælpe.

For at illustrere problemet er her et lille eksempel. Vi forestiller os, at en sportsmand skal deltage i to konkurrencer, hvor der i Konkurrence nr. 1 gives 10 point for en førsteplads, 8 point for en andenplads o.s.v. Placeringerne skrives i området C2:C6, mens pointene skrives i området D2:D6. I Konkurrence nr. 2 gives 5 point for en førsteplads, 4 point for en andenplads o.s.v. Her skrives placeringerne i området C9:13 og pointene i området D9:D13. I området D16:D20 beregnes så det gennemsnitlige antal point for en førsteplads, en andenplads o.s.v. ved at skrive (D2+D9)/2 i D16, (D3+D10)/2 i D17 o.s.v.

Det er der ingen problemer i. Nu beslutter vi imidlertid at ændre på den måde pointfordelingen i Konkurrence nr. 1 præsenteres, så pointene for en førsteplads står i bunden i stedet for i toppen. Det gøres ved at markere området C2:D6 og vælge DATA - SORT - Sort by Column B - Ascending.

Den ændring får konsekvenser for beregningen af gennemsnittet, da regnearket fortsat beregner gennemsnittet af felterne D2 og D9, som tidligere indholdt pointene for de to førstepladser, men nu indeholder pointene for en femteplads i Konkurrence nr. 1 og en førsteplads i Konkurrence nr. 2, og det giver jo ikke længere nogen mening.

I Excel og i tidligere udgaver af Open Office kunne man låse indholdet i en celle fast ved at sætte et dollartegn foran cellereferencerne, men det virker tilsyneladende ikke i version 3 af Open Office. Selvom jeg skriver =($D$2+$D$9)/2 inden jeg sorterer i området D2:D6, så insisterer regnearket stadig på at beregne gennemsnittet af D2 og D9.

Det underlige er, at hvis jeg manuelt flytter indholdet af celle D2 til et andet sted på regnearket (med Drag and Drop), så ændrer referencen i beregningscellen D16 sig som den skal. Men ikke når jeg ændrer indholdet i cellen D2 ved sortering.

Er der nogen, som kan gennemskue, hvorfor sorteringsfunktionen tilsyneladende ikke længere duer i Open Office?
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Der er i version 3.1 i Calc en beklagelig fejl med sortering. Det skulle være rettet i 3.1.1, så har du ikke opdateret, prøv lige det først.

mvh
Jens
Beleriand

Post by Beleriand »

Tak for svaret. Jeg har checket versionsnummeret, og det siger Version 3.1.1 Build 9420. Jeg ved ikke hvad Build-nummeret betyder, men de 3.1.1 betyder vel, at det er den nyeste udgave.

Så opdatering kan desværre ikke løse problemet.
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Jeg har nu nærlæst dit første spørgsmål, og jeg må faktisk give dig ret. Hvis man manuelt sorterer første konkurrence ved at indsætte ekstra rækker under den og derefter trække felterne ned for hver plads/point, så de bliver arrangeret i modsat rækkefølge, og så sletter de nu overskydende tomme rækker overfor, ændres formlerne i gennemsnit-resultater, så de stadig er korrekte.

Hvis jeg derimod laver en rigtig sortering af første konkurrence, ændres gennemsnitsresultaterne og de er ikke længere korrekte.

Jeg har også afprøvet MS Office 2010, men den kan heller ikke klare dette, så det er nok et generelt problem for regneark. Med hensyn til at sætte $ i referencerne, har det ingen indflydelse her, det anvendes kun i forbindelse med kopiering af referencer til andre placeringer, hvorvidt skal være statisk (uden ændring) eller relativ (i forhold til den ny placering).

Mit forslag er derfor at sætte konkurrencerne efter hinanden på de samme rækker i stedet for under hinanden. Marker derefter alle konkurrencer og gennemsnitsresultatet og sorter efter første konkurrence.

mvh
Jens
Beleriand

Post by Beleriand »

Tak for svaret. Jeg arbejder videre med dit forslag.
Post Reply