Kan ikke åbne visse tekstdokumentfiler med indlagt grafikfil

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
TAA

Kan ikke åbne visse tekstdokumentfiler med indlagt grafikfil

Post by TAA »

Jeg har gennem en årrække indlagt scannede fotos i tekstdokumenter oprettet i OOo og efterfølgende gemt i .doc formatet. Det har hidtil ikke givet problemer.

Nu viser det sig, at visse af disse tekstdokumenter ikke kan åbnes i OOo, og jeg får flg. fejlmelding:

szAppName : soffice.bin szAppVer : 3.1.9398.500 szModName : hungapp
szModVer : 0.0.0.0 offset : 00000000

C:\DOCUME~1\Ejer\LOKALE~1\Temp\WER72a0.dir00\soffice.bin.mdmp
C:\DOCUME~1\Ejer\LOKALE~1\Temp\WER72a0.dir00\appcompat.txt

hvorefter OOo skal lukkes ned.

En kollega kan derimod åbne dem i Word.

Jeg har en mistanke om, at nogle af de indsatte fotos overstiger dokumentets højde eks. er højere end 21 cm. i et liggende A4 dokument, hvilket måske er årsagen til, at OOo går ned.

Men problemet er, at jeg kun kan få åbnet de nævnte dokumenter, hvis jeg anskaffer mig Word.

Er der nogen, der har en anden løsning?

Med venlig hilsen

Torben Aastrup
guruerne

Har du prøvet....

Post by guruerne »

Hej!

Det lyder irriterende !!

* Kan du åbne andre .doc-filer?
* Har du prøvet at geninstallere OpenOffice - gerne den helt nye 3.1.1?
* Prøv at få din kammerat til at åbne i Word og så gemme som et nyt .doc-dokument - kan du så åbne dem?

:)

Jeg er lidt nysgerrig - hvorfor gemme så store billeder inde i en tekstfil? Hvorfor ikke blot som jpg-billeder eller lignende?

:)

Held og lykke med projektet!
TAA

Re: Har du prøvet....

Post by TAA »

Tak for dine råd.

* Kan du åbne andre .doc-filer?

Ja. Ud af 41 .doc filer i en tilfældig folder kan jeg åbne de 38.

* Har du prøvet at geninstallere OpenOffice - gerne den helt nye 3.1.1?

Ja uden at det har hjulpet.

* Prøv at få din kammerat til at åbne i Word og så gemme som et nyt .doc-dokument - kan du så åbne dem?

Han har åbnet en fil, rettet sideformatet til eks. A4 og gemt på ny i .doc format. Denne fil kan åbnes i OOo.

* Jeg er lidt nysgerrig - hvorfor gemme så store billeder inde i en tekstfil? Hvorfor ikke blot som jpg-billeder eller lignende?

Gennem mange år har jeg scannet familiens gamle fotos til brug for min slægtsforskning. Til et billede af de gamle aner knytter sig en række oplysninger: hvem, hvornår, hvor m. fl. Disse oplysninger skal knyttes til billedet. Derfor opretter jeg et kartotekskort, hvor jeg indsætter billedet i flere forskellige beskæringer og den dertil hørende tekst. Doc-formatet skulle også gerne kunne læses mange år i fremtiden.

Størrelsen var dengang ikke noget problem. Et dokument med et billede i 10 forskellige beskæringer fylder omkring 500 kBytes.

I dag ville man i et vist omfang måske bruge EXIF- og Metadatafelter til at gemme disse oplysninger i, hvilket jeg også gør med mine egne digitale fotograferinger.

Men dengang var disse datafelter rimeligt ukendte, ligesom der fortsat ikke er enighed om anvendelsen af disse felter.

Så indtil da bruger jeg mine "kartotekskort".

TAA
Post Reply