I Calc har jeg lavet en faktura. Jeg vil gerne have at denne udskrives i 3 kopier.
Min ide er at oprette 3 ark i dokumentet. ark1 til kunden, ark2 til arkiv og ark3 til regnskab. Ark2+3 er magen til ark1, men med en tilføjelse.
Men hvordan opretter jeg disse ark 2 og 3? Jeg ved godt at jeg kan referere fra en celle i et ark til en celle i et andet ark. Men kan dette ikke gøres smartere?
henvisning fra et ark til et andet
Moderator: Lodahl
-
Nej - resultatet skal blive 0, hvis cellen i Ark1 er tom, og det fjerner du ved at gå til Menu:Funktioner-Indstillinger-OpenOffice.Calc-Vis og fjern markering ved vis 0-værdier.Det virker..næsten. Men i alle felter uden indhold skriver den '01-01-04' ??
Det ser ud til at du har formateret de tomme celler som dato, og at du bruger 01-01-04 som startdato (Menu:Funktioner-Indstillinger-OpenOffice.Calc-Beregn se dato indstilling (1904 for xls-kompatibilitet))
mvh
Jens
-
Tak for din hjælp. Nu er jeg kommet et skridt længere. Jeg fandt indstillingen til nulværdier her: Formater -> side -> ark -> nulværdier.
Mærkeligt er det at den ikke tager streger med på kopi1 og 2. Jeg har flere celler med kanter på og de forsvinder på kopierne. Kolonnebredden følger heller ikke med...
Måske er der en bedre metode til automatisk at genere 2 kopier. Udover selvfølgelig at vælge 3 kopier i udskriv dialogen
Mærkeligt er det at den ikke tager streger med på kopi1 og 2. Jeg har flere celler med kanter på og de forsvinder på kopierne. Kolonnebredden følger heller ikke med...

Måske er der en bedre metode til automatisk at genere 2 kopier. Udover selvfølgelig at vælge 3 kopier i udskriv dialogen

Når man skriver =Ark1.A1 kopieres kun celleværdien. Den tager derfor ikke nødvendigvis nogen af formaterne med.
En anden metode, der ligner Jens' rigtig meget, er at du i Ark 1 markerer hele området der skal kopieres.
I Ark 2 (og 3) vælger du Rediger - Indsæt Speciel (Ctrl + Shift + V). Her får du et vindue frem hvor du sætter flueben i "Indsæt alt" og under "Indstillinger" sætter flueben i "Kæd" (meget vigtigt!). Så får du også kopieret din formatering, men formateringerne bliver ikke kædet - det er kun værdierne. Så hvis du ændrer formateringerne i Ark 1, skal du selv ændre dem i Ark 2 og 3, enten ved kopiere og indsætte eller manuelt indstille dem.
En anden metode, der ligner Jens' rigtig meget, er at du i Ark 1 markerer hele området der skal kopieres.
I Ark 2 (og 3) vælger du Rediger - Indsæt Speciel (Ctrl + Shift + V). Her får du et vindue frem hvor du sætter flueben i "Indsæt alt" og under "Indstillinger" sætter flueben i "Kæd" (meget vigtigt!). Så får du også kopieret din formatering, men formateringerne bliver ikke kædet - det er kun værdierne. Så hvis du ændrer formateringerne i Ark 1, skal du selv ændre dem i Ark 2 og 3, enten ved kopiere og indsætte eller manuelt indstille dem.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.