henvisning fra et ark til et andet

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
boelarsen12

henvisning fra et ark til et andet

Post by boelarsen12 »

I Calc har jeg lavet en faktura. Jeg vil gerne have at denne udskrives i 3 kopier.
Min ide er at oprette 3 ark i dokumentet. ark1 til kunden, ark2 til arkiv og ark3 til regnskab. Ark2+3 er magen til ark1, men med en tilføjelse.

Men hvordan opretter jeg disse ark 2 og 3? Jeg ved godt at jeg kan referere fra en celle i et ark til en celle i et andet ark. Men kan dette ikke gøres smartere?
Jens S

Post by Jens S »

Marker begge ark ved at klikke på fanebladet på Ark2 og derefter holde Ctrl nede mens du klikker på Ark3. Skriv i celle A1 =Ark1.A1 og træk derefter ned og til højre så meget du har brug for. Så skulle alle værdier/tekst fra Ark1 være vist i begge ark.

mvh
Jens
boelarsen12

Post by boelarsen12 »

Det virker..næsten. Men i alle felter uden indhold skriver den '01-01-04' ??
Jens S

Post by Jens S »

Det virker..næsten. Men i alle felter uden indhold skriver den '01-01-04' ??
Nej - resultatet skal blive 0, hvis cellen i Ark1 er tom, og det fjerner du ved at gå til Menu:Funktioner-Indstillinger-OpenOffice.Calc-Vis og fjern markering ved vis 0-værdier.

Det ser ud til at du har formateret de tomme celler som dato, og at du bruger 01-01-04 som startdato (Menu:Funktioner-Indstillinger-OpenOffice.Calc-Beregn se dato indstilling (1904 for xls-kompatibilitet))

mvh
Jens
boelarsen12

Post by boelarsen12 »

Tak for din hjælp. Nu er jeg kommet et skridt længere. Jeg fandt indstillingen til nulværdier her: Formater -> side -> ark -> nulværdier.

Mærkeligt er det at den ikke tager streger med på kopi1 og 2. Jeg har flere celler med kanter på og de forsvinder på kopierne. Kolonnebredden følger heller ikke med...:-(

Måske er der en bedre metode til automatisk at genere 2 kopier. Udover selvfølgelig at vælge 3 kopier i udskriv dialogen :-)
SME

Post by SME »

Når man skriver =Ark1.A1 kopieres kun celleværdien. Den tager derfor ikke nødvendigvis nogen af formaterne med.

En anden metode, der ligner Jens' rigtig meget, er at du i Ark 1 markerer hele området der skal kopieres.
I Ark 2 (og 3) vælger du Rediger - Indsæt Speciel (Ctrl + Shift + V). Her får du et vindue frem hvor du sætter flueben i "Indsæt alt" og under "Indstillinger" sætter flueben i "Kæd" (meget vigtigt!). Så får du også kopieret din formatering, men formateringerne bliver ikke kædet - det er kun værdierne. Så hvis du ændrer formateringerne i Ark 1, skal du selv ændre dem i Ark 2 og 3, enten ved kopiere og indsætte eller manuelt indstille dem.
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
Jens S

Post by Jens S »

Du kan også bruge denne metode (samme som SME med mus):

Marker området i Ark1 du skal bruge
Træk i området ned til fanen på ark2 med musen
Når du er i Ark2, trykker du på Ctrl+shift før du slipper museknappen.

mvh
Jens
Post Reply