Hej
Jeg har et OpenOffice.org regneark som jeg ikke selv har lavet.
Regnearket indeholder nogle tal, som jeg skal bruge til et projekt.
Problemet er bare, at tallene i regnearket er angivet med komma som decimal-tegn. Jeg bruger et engelsk system og derfor bruger derfor punktum som decimal-tegn.
Alle tallene i dette ark står altså som om det er tekst og ikke tal. Det vil sige, at jeg f.eks. ikke kan lave en SUM() af en kolonne, fordi den jo ikke kan tage summen af noget tekst. Den giver bare resultatet 0.
Hvordan kan jeg løse dette problem?
Kan jeg på en eller anden måde konvertere alle kommaerne til punktummer?
Kan jeg indstille arket sådan at den betragter komma som decimaltegn?
Jeg håber, I kan hjælpe mig.
Tak.
Komma og punktum som decimal
Moderator: Lodahl
Jeg kan se, at jeg har et lignende problem med dato-kolonnen. Her har mit system tilsyneladende fortolket nogle af datoerne som datoer og andre som tekst. Det er alle med dato over d. 12. i måneden som bliver betragtet som tekst, fordi man på engelsk skriver måneden først.
Jeg har vedhæftet screendump.
[/img]
Jeg har vedhæftet screendump.

Jeg går ud fra at ud har åbnet en csv-fil med Calc. Det første billede du møder er et filter, hvor du vælger skilletegn mv. Når du har har separeret i kolonner, vælger du den kolonne (i filtret) der indeholder datoer, højreklikker og vælger dd/mm/åå (der er ikke garanti for at det virker , Calc forstår ikke altid værdien)
Som jeg kan se på din screendump indeholder dine tal komma , men betagtes som tekst. Det kan du rette ved at markere alle tal-cellerne og så bruge Søg og Erstat (Ctrl+F)
Søg efter: .* (punktum+stjerne)
Erstat med: &
Flere indstllinger:
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Tryk på Erstat alle (kan fortrydes, hvis det ikke virker)
Hvis det er noget du har kopieret fra en hjemmeside, skal du vælge Indsæt speciel... (ctrl+shift+v) for at indsætte i regnearket. Her vælger du 'Uformateret tekst' og så dukker filtret også op.
mvh
Jens
Som jeg kan se på din screendump indeholder dine tal komma , men betagtes som tekst. Det kan du rette ved at markere alle tal-cellerne og så bruge Søg og Erstat (Ctrl+F)
Flere indstllinger:
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Hvis det er noget du har kopieret fra en hjemmeside, skal du vælge Indsæt speciel... (ctrl+shift+v) for at indsætte i regnearket. Her vælger du 'Uformateret tekst' og så dukker filtret også op.
mvh
Jens
Last edited by Jens S on 3. Sep 2009 11:00, edited 1 time in total.
Problemet er, at det ikke er en rå CSV-fil, jeg har. Det er nogle data en anden med dansk OOo har importeret i et ODS.Jens S wrote:Jeg går ud fra at ud har åbnet en csv-fil med Calc. Det første billede du møder er et filter, hvor du vælger skilletegn mv. Når du har har separeret i kolonner, vælger du den kolonne (i filtret) der indeholder datoer, højreklikker og vælger dd/mm/åå (der er ikke garanti for at det virker , Calc forstår ikke altid værdien)
Så de er altså allerede i et OOO Spreadsheet.
Hvis jeg ændrer locale settings og sætter sproget til dansk, så kommer cellerne til at indeholde '0,16 i stedet for 0,16. Altså der bliver tilføjet et ' foran hver tal, så det bliver til tekst.
Dette virkede tilsyneladende ikke. Der var ikke noget der ændrede sig. Hvis jeg søger efter ".*" med regulære udtryk, vil det så ikke matche alt?Som jeg kan se på din screendump indeholder dine tal komma , men betagtes som tekst. Det kan du rette ved at markere alle tal-cellerne og så bruge Søg og Erstat (Ctrl+F)
Flere indstllinger:
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
mvh
Jens
Jo, men der vil ske en ny-indtastning og Calc vil vurdere at det nu er en numerisk værdi, og skulle også fjerne '-tegnet (prøv igen, måske skal regulære udtryk også aktiveres under indstillinger)Dette virkede tilsyneladende ikke. Der var ikke noget der ændrede sig. Hvis jeg søger efter ".*" med regulære udtryk, vil det så ikke matche alt?
Prøv også at anvende samme Søg og Erstat på dato-kolonnen. Dine data er lidt forvirrende, for Calc vil aldrig skrive en dato som 20/02/09 men 20-02-09. Måske er problemet at du anvender Engelsk udgave af Calc, med operativsystem også engelsk? Her kan du prøve at søge på , (komma), erstat med: . - regulære udtryk.
Her er lidt mere. Dine datoer, der er accepteret af Calc (dit eksempel fra række 19) hvor 12/02/09 betyder på dansk 2-12-09, men du ønsker faktisk 12-2-09 (på dansk)?
Du kan vende cifrene med følgende Søg og erstat:
Søg efter: ([0-9]{2})/([0-9]{2})/([0-9]{2})
Erstat med: $2-$1-$3
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Søg i Værdier
Jeg tror du skal starte med at vælge hele arket og formater det til dansk, så kan vi søge og erstatte derfra. Hvis regnearket senere åbnes i en engelsk udgave af Calc, tilpasses alle formateringer og skilletegn til engelsk udsende.
Når du nu har ændret til dansk format vil din tal vise sig som 0.7 og opfattes som tekst? Det ændrer du med:
Søg efter: \. (omvendt skråstreg + punktum)
Erstat med: , (komma)
x kun valgte celler
x regulære udtryk
Du kan vende cifrene med følgende Søg og erstat:
Søg efter: ([0-9]{2})/([0-9]{2})/([0-9]{2})
Erstat med: $2-$1-$3
x Kun det markerede
x Regulære udtryk
Søg i Værdier
Jeg tror du skal starte med at vælge hele arket og formater det til dansk, så kan vi søge og erstatte derfra. Hvis regnearket senere åbnes i en engelsk udgave af Calc, tilpasses alle formateringer og skilletegn til engelsk udsende.
Når du nu har ændret til dansk format vil din tal vise sig som 0.7 og opfattes som tekst? Det ændrer du med:
Søg efter: \. (omvendt skråstreg + punktum)
Erstat med: , (komma)
x kun valgte celler
x regulære udtryk