Sprog på tastatur

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
markussen21

Sprog på tastatur

Post by markussen21 »

Hej brugere.

Jeg er kommet til at skifte "sprog" på mit tastatur i Open Office. I hvert fald kan jeg ikke mere skrive æ, ø, eller å.

Måske har jeg trykket et forkert sted, men sandsynligvis har jeg ramt en forkert kombination på selve tastaturet. Der er nu en * i et af de nederste felter (til højre for feltet hvor der står 'STD'), hvilket der ikke plejer at være. Hvis der en der kan give mig genvejen eller en anden måde hvorpå jeg kan komme tilbage til normal standard - dansk - vil jeg sætte pris på det!

Hvis der skal bruges yderligere oplysninger så sig endelig til. jeg bruger version 3.0.0 hvis det gør en forskel. Det er kun i Open Office dette er et problem, se blot her: øæåøæåøæåøæåøæåååøæøå 8)

Tak for hjælpen!
Jørgen Rasmussen

Sprog på tastatur

Post by Jørgen Rasmussen »

Hej markussen21

Prøv tastaturgenvejen ALT+Shift. Den kombination skifter mellem de forskellige tastaturlayouts.
Hilsen JR
markussen21

Post by markussen21 »

Det virkede. Super!

Tak for hjælpen, Jørgen :D
plankevaerk

Enelsk PC - dansk tastatur

Post by plankevaerk »

Hejsa

Jeg har en baerbar ACER, som jeg har koebt i New Zealand. Jeg har derefter downloadet OpenOffice.org Writer. Det var ogsaa fint, da jeg var ude at rejse, men nu er jeg kommet hjem og vil gerne kunne kommunikere paa dansk. Er der nogle der ved hvordan jeg loeser den ?

Paa forhaand mange tak for hjaelpen !!!

Casper
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du vil have dansk tastatur på din maskine skal du (i Windows) gå til kontrolpanel og vælge "Internationale og sproglige indstillinger". Du vælger her "Tastaturlayout og sprog" - Skift tastaturer... Her vælger du Tilføj og tilføjer dansk. Husk at sætte dansk som standardsprog.

Hvis du mener at du vil have dansk sprog på OpenOffice, så vil jeg råde dig til at hente den danske version på da.openoffice.org og installere den (evt. først afinstallere den version du har). Der findes sprogpakker til OpenOffice som kan installeres oveni programmet, men den eneste jeg kunne finde til dansk, er til version 2.3, og det er jo nogen tid siden denne version var aktuel.

mvh
Jens
Post Reply