Openoffice og medicinalindustrien
Moderator: Lodahl
Openoffice og medicinalindustrien
Hvordan ser lægemiddelstyrelsen og FDA på brugen af Openoffice? Er det muligt at man som enkeltperson kan ændre i kildekoden?
Jeg arbejder i et firma der overvejer at skifte til openoffice, men vi er lidt bekymrede ved lægemiddelstyrelsens holdning til dette.
Jeg arbejder i et firma der overvejer at skifte til openoffice, men vi er lidt bekymrede ved lægemiddelstyrelsens holdning til dette.
Kan du uddybe spørgsmålet lidt? Husk på at det er ikke medicinal-fagfolk, der læser dette forum - så problemstillinger, der for dig er indlysende, skal helst forklares helt fra bunden 
Hvilke bekymringer skulle Lægemiddelstyrelsen konkret have m. h. t. åben kildekode?
Jeg gætter på at FDA = det amerikanske Food and Drug Agency - korrekt?
Men for nu at give et helt overordnet svar på dit spørgsmål, så er det selvfølgelig muligt for en enkeltperson at downloade kildekoden til sin egen PC og ændre i sit eget eksemplar af koden. Men jeg går ud fra at det ikke er det, du mener. Du tænker måske snarere på om en lyssky person kan få sneget "onde" kodeændringer ind i den officielle distribution, og det er tror jeg ikke er muligt.

Hvilke bekymringer skulle Lægemiddelstyrelsen konkret have m. h. t. åben kildekode?
Jeg gætter på at FDA = det amerikanske Food and Drug Agency - korrekt?
Men for nu at give et helt overordnet svar på dit spørgsmål, så er det selvfølgelig muligt for en enkeltperson at downloade kildekoden til sin egen PC og ændre i sit eget eksemplar af koden. Men jeg går ud fra at det ikke er det, du mener. Du tænker måske snarere på om en lyssky person kan få sneget "onde" kodeændringer ind i den officielle distribution, og det er tror jeg ikke er muligt.
Problemet er at myndighederne kræver at man har styr på at udregninger i for eksempel Excel er korrekte. Det vil sige at man kontrollerer formler og indtaster nogle værdier og regner efter om udregningen er korrekt. Men da man ikke kan afprøve alle tænkelige kombinationer af tal og antal decimaler mm. har myndigheder accepteret brugen af Excel. Problemet som jeg kan forestille mig med openoffice er, at man kan ændre kildekoden og dermed beregningskoden hvilket resulterer i manipulerede data. Så vidt jeg har forstået kan man ændre lidt i kildekoden uden at det kan ses. Altså det ligner stadig openoffice 3.1, men der er lavet ændringer i koden. Desuden har jeg ikke hørt at myndighederne har accepteret brugen af openoffice.
Hvis der er myndigheder eller virksomheder, der bekymrer sig om det, er det selvfølgelig vigtigt at imødegå den bekymring.
Vi antager altså at medarbejder Hansen på en eller anden arbejdsplads har en interesse i at manipulere med nogle tal i et regneark, så f. eks. summen af tallene i en kolonne ser ud til at være større end den i virkeligheden er (regnearket antages at være meget stort, så det ikke umiddelbart er muligt at kontrollere tallene f. eks. med en lommeregner). Kunne Hansen så ved at ændre lidt i kildekoden i OpenOffice bevirke at summen af tallene i den pågældende kolonne blev anderledes?
Hansens første udfordring ville være den, at kildekoden slet ikke findes i produktet. Først ville han derfor skulle downloade kildekoden. Derefter ville han så skulle identificere det sted i koden, der skal ændres og regne ud hvilken ændring, der skal foretages. Vi bliver her nødt til at antage at Hansen har stor erfaring med programmering - ellers har han ikke en chance. Endvidere er det sådan, at selv for en erfaren programmør tager det ca. 6 måneder at få så godt kendskab til kodestrukturen at man er i stand til at foretage meningsfulde rettelser. Men anyway, lad os sige at Hansen er finansieret af Bin Laden, og at tid og penge derfor ikke er noget problem. Han bruger altså 6 måneder på at studere kode i sin fritid, hvorefter han foretager sin ændring og rekompilerer koden - d. v. s. fremstiller sin egen ændrede udgave af OpenOffice. Han ville så formentlig være i stand til at installere sin egen version af programmet på sin egen PC, hvorefter han så kan demonstrere det manipulerede regneark for sin chef eller hvem det nu skulle demonstreres for. Men hvis chefen dernæst beder Hansen om at sende regnearket til ham i en mail, så chefen kan gå det efter på sin egen PC, vil tallene jo være korrekte der. Så hvis svindelnummeret skal være effektivt, skal Hansen gøre firmaets IT-chef til sin medsammensvorne, således at hans specielle udgave af OpenOffice kan blive distribueret til samtlige PC'er i firmaet...
Alt ialt vil jeg sige at scenariet virker meget lidt realistisk, og at der nok er nemmere og hurtigere måder at snyde og bedrage på, hvis det er det, man vil
Vi antager altså at medarbejder Hansen på en eller anden arbejdsplads har en interesse i at manipulere med nogle tal i et regneark, så f. eks. summen af tallene i en kolonne ser ud til at være større end den i virkeligheden er (regnearket antages at være meget stort, så det ikke umiddelbart er muligt at kontrollere tallene f. eks. med en lommeregner). Kunne Hansen så ved at ændre lidt i kildekoden i OpenOffice bevirke at summen af tallene i den pågældende kolonne blev anderledes?
Hansens første udfordring ville være den, at kildekoden slet ikke findes i produktet. Først ville han derfor skulle downloade kildekoden. Derefter ville han så skulle identificere det sted i koden, der skal ændres og regne ud hvilken ændring, der skal foretages. Vi bliver her nødt til at antage at Hansen har stor erfaring med programmering - ellers har han ikke en chance. Endvidere er det sådan, at selv for en erfaren programmør tager det ca. 6 måneder at få så godt kendskab til kodestrukturen at man er i stand til at foretage meningsfulde rettelser. Men anyway, lad os sige at Hansen er finansieret af Bin Laden, og at tid og penge derfor ikke er noget problem. Han bruger altså 6 måneder på at studere kode i sin fritid, hvorefter han foretager sin ændring og rekompilerer koden - d. v. s. fremstiller sin egen ændrede udgave af OpenOffice. Han ville så formentlig være i stand til at installere sin egen version af programmet på sin egen PC, hvorefter han så kan demonstrere det manipulerede regneark for sin chef eller hvem det nu skulle demonstreres for. Men hvis chefen dernæst beder Hansen om at sende regnearket til ham i en mail, så chefen kan gå det efter på sin egen PC, vil tallene jo være korrekte der. Så hvis svindelnummeret skal være effektivt, skal Hansen gøre firmaets IT-chef til sin medsammensvorne, således at hans specielle udgave af OpenOffice kan blive distribueret til samtlige PC'er i firmaet...
Alt ialt vil jeg sige at scenariet virker meget lidt realistisk, og at der nok er nemmere og hurtigere måder at snyde og bedrage på, hvis det er det, man vil

Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger. Desværre er det bare sådan at lægemiddelstyrelsen i "patienternes interesse" er fløjtende ligeglade med hvor svært det er at lave svindel, det er udelukkende et spørgsmål om det kan lade sig gøre...finngl wrote:
Din betragtning om at programmet skal ændres på alle computere for at nummeret skal kunne lade sig gøre kan måske være nok til at overbevise lægemiddelstyrelsen om at det reelt ikke er muligt. Man kan indføre en procedure hvor den der godkender data (der er altid dobbeltkontrol på alt inden for lægemiddelbranchen) skal åbne regnearket og kontrollere udregningerne.
Tak for input. Jeg tror jeg ringer til lægemiddelstyrelsen og hører hvad de måtte have af indvendinger.
I OpenOffice.org Calc er der nogle funktioner der heder xxx_ADD f.eks. KALENDERUGE_ADD! Alle xxx_ADD funktionerne er MS Excel implementeringen, som er fejlbehæftet og derfor vil regne forkert i en givet situation.andresen wrote:Problemet er at myndighederne kræver at man har styr på at udregninger i for eksempel Excel er korrekte. Det vil sige at man kontrollerer formler og indtaster nogle værdier og regner efter om udregningen er korrekt. Men da man ikke kan afprøve alle tænkelige kombinationer af tal og antal decimaler mm. har myndigheder accepteret brugen af Excel.
MS har valgt ikke at rette fejlen da det vil ødelægge bagud kompatibiliteten, og få regneark hvor brugeren har korrigeret for fejlen, til at give et forkert resultat! Hvor man fra OpenOffice.org/SUN har valt at lave funktioner så de regner rigtig (dem uden _ADD) + at man har lavet funktionerne med _ADD for at kunne udveksle dokumenter med MS Excel hvor fejlen holdt intakt, så man får det samme fejlbehæftede resultat.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
-
Tids samentelling i regneark
Når jeg sætter regnarket til at telle timer sammen gård det galt når jeg når 23:59 så kan det ikke finde ud af hvordan skal jeg fomateresellen så den bare tæller vidre 
Ok det jeg mener når man tæller mere er 24 timer samm For eksempel
2:00timer + 23:00 Timer = 25: timmer men der gør regne arket ikke det sig 1 hvis cellen er formateret som timer

Ok det jeg mener når man tæller mere er 24 timer samm For eksempel
2:00timer + 23:00 Timer = 25: timmer men der gør regne arket ikke det sig 1 hvis cellen er formateret som timer
Last edited by Jan M Madsen on 18. Oct 2009 18:38, edited 3 times in total.
Hej
Når du beregner timer med start kl. 15:15 og slut kl. 23:00 tastet ind i celle A1 og celle B1, skal formlen normalt være
=B1-A1
Men hvis starttid er 22:45 og sluttid er 6:00 bliver du nødt til at ændre formlen til
=B1-A1+1
for at vise at sluttid er 1 dag længere fremme.
I stedet for at tilføje +1 i din formel kan du bruge en betingelse til at undersøge om sluttid er i næste døgn ved ændre formlen til
=B1-A1+(B1<A1)
Når B1 (sluttid) er mindre end A1 (starttid) giver resultatet af (B1<A1) = SAND som i regneark også 1,altså tilføjer den +1 til formlen. Hvis (B1<A1) = FALSK eller 0, tilføjes +0 til formlen. Så brug formlen =B1-A1+(B1<A1) når du beregner tider. Du kan dog ikke bruge den, hvis du arbejder mere end 24 timer i et stræk.
Hvis dette ikke er svaret på dit spørgsmål, så skriv igen.
mvh
Jens
Når du beregner timer med start kl. 15:15 og slut kl. 23:00 tastet ind i celle A1 og celle B1, skal formlen normalt være
=B1-A1
Men hvis starttid er 22:45 og sluttid er 6:00 bliver du nødt til at ændre formlen til
=B1-A1+1
for at vise at sluttid er 1 dag længere fremme.
I stedet for at tilføje +1 i din formel kan du bruge en betingelse til at undersøge om sluttid er i næste døgn ved ændre formlen til
=B1-A1+(B1<A1)
Når B1 (sluttid) er mindre end A1 (starttid) giver resultatet af (B1<A1) = SAND som i regneark også 1,altså tilføjer den +1 til formlen. Hvis (B1<A1) = FALSK eller 0, tilføjes +0 til formlen. Så brug formlen =B1-A1+(B1<A1) når du beregner tider. Du kan dog ikke bruge den, hvis du arbejder mere end 24 timer i et stræk.
Hvis dette ikke er svaret på dit spørgsmål, så skriv igen.
mvh
Jens
De celler, hvor jeg regner i tid (timer og minutter), der ikke er klokkeslæt, markerer jeg, og under menupunktet Formater > Celler… vælger jeg fanen Tal og skriver [T].MM i Formatkode-feltet. Så kan jeg nå over timetal 23. Når jeg sætter punktum som skilletegn mellem timer og minutter (og sekunder), er det fordi jeg har den forståelse, at det er efter dansk retskrivning. Men hvis man foretrækker et andet skilletegn i stedet, kan det vælges.
Med venlig hilsen.
Med venlig hilsen.
-
Sammentælning af tid der er mere en 24 Timer
Eksempel
'
15:00 timer Plus 14:00 Timer= 29:00 Timer
men det kan regnearket ikke finde ud af når det når til 24:00 timer , begynder for fra med 1:00 Timer
'
15:00 timer Plus 14:00 Timer= 29:00 Timer
men det kan regnearket ikke finde ud af når det når til 24:00 timer , begynder for fra med 1:00 Timer