SMTP porten
SMTP porten
Jeg har et problem med porten til udgående post, som man sætter op i "Brevfletning e-mail"...
Jeg bruger min egen SMTP-server, men har Stofa som udbyder, og Stofa tillader ikke at man bruger port 25 til ekstern mailserver. Jeg skal derfor benytte port 2525.
Mit problem er, at OpenOffice absolut vil indsætte et tusindtalspunktum, så den retter min 2525 til 2.525 og det er der jo ikke nogen port der hedder...
Nu kan jeg så vente til 3.1 kommer, men det er nok ikke lige sådan et sted at der er rettet noget...
Jeg bruger min egen SMTP-server, men har Stofa som udbyder, og Stofa tillader ikke at man bruger port 25 til ekstern mailserver. Jeg skal derfor benytte port 2525.
Mit problem er, at OpenOffice absolut vil indsætte et tusindtalspunktum, så den retter min 2525 til 2.525 og det er der jo ikke nogen port der hedder...
Nu kan jeg så vente til 3.1 kommer, men det er nok ikke lige sådan et sted at der er rettet noget...
Knud Berggreen
Re: SMTP porten
Jeg har kigget lidt på det, og det liner mistænkelig en fejl!KnudBE wrote:Mit problem er, at OpenOffice absolut vil indsætte et tusindtalspunktum, så den retter min 2525 til 2.525 og det er der jo ikke nogen port der hedder...
For at klargøre hvor vi er henne, så er det port under:
Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org Writer -> Brevfletning e-mail
Tools -> Options -> OpenOffice.org Writer -> Mail Merge E-mail
Under Servergodkendelse optræder den samme fejl med tusindedelsseparatoren på port. I dansksproget brugergrænseflade er det "." og i engelsksproget er det ",".
Har søgt i Issue databasen, dog uden at finde fejlen rapporteret.
Jeg vil gå i tænke boks, for at se om jeg kan opsætte et test miljø, hvor det kan afprøves om det kun er en kosmetisk fejl eller om det er en funktionel fejl.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Jep, det er lige præcis det stedesbe0184 wrote:For at klargøre hvor vi er henne, så er det port under:
Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org Writer -> Brevfletning e-mail
Tools -> Options -> OpenOffice.org Writer -> Mail Merge E-mail

Jeg vil sige at det er en kosmetisk fejl som har en funktionel effekt

Kosmetisk, fordi man sætter et format med tusindtalsseperator hvor der ikke skal være det.
Funktionel effekt, fordi formatet ikke kan bruges i funktionen.
Knud Berggreen
Jeg har nu teste på port 9.999 og det virker fint for mig, både med "Test indstillinger..." og afsendelse af e-mail!esbe0184 wrote:Jeg vil gå i tænke boks, for at se om jeg kan opsætte et test miljø, hvor det kan afprøves om det kun er en kosmetisk fejl eller om det er en funktionel fejl.
Hvad er dit resultat når du trykker på Test indstillinger... under Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org Writer -> Brevfletning e-mail?
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Jeg tvivler på at det virker. Jeg har aldrig hørt om at man kan sende mails på andet end porte som specifikt er sat op til det formål, og der er det normalt kun port 25. I visse tilfælde tillades også en anden port, hvilket typisk er 2525.esbe0184 wrote:Jeg har nu teste på port 9.999 og det virker fint for mig, både med "Test indstillinger..." og afsendelse af e-mail!esbe0184 wrote:Jeg vil gå i tænke boks, for at se om jeg kan opsætte et test miljø, hvor det kan afprøves om det kun er en kosmetisk fejl eller om det er en funktionel fejl.
Hvad er dit resultat når du trykker på Test indstillinger... under Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org Writer -> Brevfletning e-mail?
Jeg tvivler på at nogen har sat port 9.999 op som mailgateway. Og hvis det endelig skulle være, så tror jeg faktisk at der er forskel på 9.999 og 9999.
Jeg kan forestille mig at du har brugt din internetudbyders smpt-server, og at denne ikke tjekker på porten når det er indenfor eget netværk.
Hos min mailudbyder kan kun anvendes port 25 og port 2525. Ikke port 2.525. I øvrigt så skriver jeg ikke 2.525 men 2525 og så skal det så sandelig ikke ændres.
Knud Berggreen
Jeg ændret Exchangeserveren til at modtage smtp på port 9999, og prøvede så med port 9999 (9.999) i OpenOffice.org, hvilket virkede.KnudBE wrote:Jeg tvivler på at det virker. Jeg har aldrig hørt om at man kan sende mails på andet end porte som specifikt er sat op til det formål, og der er det normalt kun port 25. I visse tilfælde tillades også en anden port, hvilket typisk er 2525.
Jeg tvivler på at nogen har sat port 9.999 op som mailgateway. Og hvis det endelig skulle være, så tror jeg faktisk at der er forskel på 9.999 og 9999.
Jeg kan forestille mig at du har brugt din internetudbyders smpt-server, og at denne ikke tjekker på porten når det er indenfor eget netværk..
Efterfølgende prøvede jeg med 9998 i OpenOffice.org hvilket ikke virkede, for at sikre at det ikke var en afhængighed af port 25.
Så hvilket porte der normal bruge som alternativ port er mindre interessant.
Når jeg brugte port 9998 kom testen ud med at jeg godt kunne se serveren men ikke porten.
Du kan også prøve at lave en telnet til serveren:
telnet 80.x.x.x 2525
så kan du see om der er en smtp-server der svare.
for at komme ud af smtp-serveren skriv:
quit
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
-
Det må være attributterne for tekstfeltet der er galt - simpel integer?KnudBE wrote:Jeg tvivler på at det virker. Jeg har aldrig hørt om at man kan sende mails på andet end porte som specifikt er sat op til det formål, og der er det normalt kun port 25. I visse tilfælde tillades også en anden port, hvilket typisk er 2525.esbe0184 wrote:Jeg har nu teste på port 9.999 og det virker fint for mig, både med "Test indstillinger..." og afsendelse af e-mail!esbe0184 wrote:Jeg vil gå i tænke boks, for at se om jeg kan opsætte et test miljø, hvor det kan afprøves om det kun er en kosmetisk fejl eller om det er en funktionel fejl.
Jeg kan forestille mig at du har brugt din internetudbyders smpt-server, og at denne ikke tjekker på porten når det er indenfor eget netværk.
Hos min mailudbyder kan kun anvendes port 25 og port 2525. Ikke port 2.525. I øvrigt så skriver jeg ikke 2.525 men 2525 og så skal det så sandelig ikke ændres.
iøvrigt er der ikke nogen begrænsning på hvilken port man kan bruge til smtp. Jeg har gennem tiden stort set brugt hvadsomhelst, men plejer at holde mig til 3 cifre, typisk 125, 225, 325 osv. Meget praktisk til smtpproxy som assp ol. hvor første ciffer så angiver nummeret i et flow

selvfølgeligt skal det aftales med modtagende smtpserver, her udbyder.
--
Linux er som en TeePee:
no Gates, no Windows and a working Apache inside
Linux er som en TeePee:
Ja, formodentlig.cykelsmeden wrote: Det må være attributterne for tekstfeltet der er galt - simpel integer?
Det har du sandsynligvis ret i...cykelsmeden wrote:iøvrigt er der ikke nogen begrænsning på hvilken port man kan bruge til smtp. Jeg har gennem tiden stort set brugt hvadsomhelst, men plejer at holde mig til 3 cifre, typisk 125, 225, 325 osv. Meget praktisk til smtpproxy som assp ol. hvor første ciffer så angiver nummeret i et flow
Og det har du helt ret i. Det er dog min erfaring, at man ikke bare kan få udbyderen til at sætte hvilken som helst port.cykelsmeden wrote:selvfølgeligt skal det aftales med modtagende smtpserver, her udbyder.
Jeg bruger Stofa som udbyder men ikke deres smpt-server. Stofa tillader ikke port 25-trafik til andet end deres egen smpt-server, men da min mail/webhoteludbyder tillader både port 25 og 2525 så kan jeg bruge 2525 (men ikke 2.525) når jeg skal sende mails.
Knud Berggreen
-
Jeg bruger hjemme dk-tv, som har det overordnede princip, at kunder med fast IP default har åbent for alt, mens dem med dyn.IP har lukket for nærmere bestemte porte, bl a smtp. Men de hjælper gerne i bestemte situationer, hvis man har en fornuftig begrundelse. Om en fejl i ens tekstbehandler så er fornuftig nok til at fravige deres standard er en anden sag. Men i et lokalt -stort eller lille, system kan der være mange fornuftige årsager til at flytte rundt på smtp-porte.KnudBE wrote:cykelsmeden wrote:Og det har du helt ret i. Det er dog min erfaring, at man ikke bare kan få udbyderen til at sætte hvilken som helst port.cykelsmeden wrote:selvfølgeligt skal det aftales med modtagende smtpserver, her udbyder.
Jeg bruger Stofa som udbyder men ikke deres smpt-server. Stofa tillader ikke port 25-trafik til andet end deres egen smpt-server, men da min mail/webhoteludbyder tillader både port 25 og 2525 så kan jeg bruge 2525 (men ikke 2.525) når jeg skal sende mails.
--
Linux er som en TeePee:
Linux er som en TeePee:
Jeg synes faktisk at problemet flyttes et forkert sted hen her...
Vi kan vel være enige om, at når programmet ændrer væsentlige ting, så som portnumre, 4-cifrede passwords m.m. til at være 5-cifrede indeholdende et punktum, som jeg ikke har sat, så er det en fejl i programmet og har intet med min udbyder at gøre???
Vi kan vel være enige om, at når programmet ændrer væsentlige ting, så som portnumre, 4-cifrede passwords m.m. til at være 5-cifrede indeholdende et punktum, som jeg ikke har sat, så er det en fejl i programmet og har intet med min udbyder at gøre???
Knud Berggreen
Nej, vi er ikke enige! Programmet vælger at vises port med tusindtals separationstegn, hvilket gør det letter at læse! Dog vil jeg give dig ret i at jeg også ville fortrække at den ikke gjorde det.KnudBE wrote:Jeg synes faktisk at problemet flyttes et forkert sted hen her...
Når programmet kontakter SMTP-serveren bruger den ikke tusindtals separationstegnene.
Jeg har ikke mulighed for at teste med password, da det er baseret på IP-adresse om jeg må sende e-mail via SMTP eller ej.
Hvordan gik det med de test jeg forslog dig at lave?
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Nu lavede jeg en test hvor jeg brugte servernavnet.
Jeg kan få fat gennem port 2525 men ikke port 25 så det er som forventet.
Men Oo er åbenbart blevet ændret, for den fejler ikke længere med test af forbindelsen...
Hvorfor sender den så ikke dokumentet som mail, men åbner blot en ny mail i min mailklient, hvor dokumentet er vedhæftet?
Jeg kan få fat gennem port 2525 men ikke port 25 så det er som forventet.
Men Oo er åbenbart blevet ændret, for den fejler ikke længere med test af forbindelsen...
Hvorfor sender den så ikke dokumentet som mail, men åbner blot en ny mail i min mailklient, hvor dokumentet er vedhæftet?
Knud Berggreen
Nu er det sådan at jeg har testet, og det virker for mig, så det gør den ikke... men lad os komme videre og få løst dit problem.KnudBE wrote:Jeg tror nu at den bruger 1000-talsseparatoren...
(1) Hvad er dit resultat når du i OpenOffice.org trykker på Test indstillinger... under Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org Writer -> Brevfletning e-mail?KnudBE wrote:Jeg ved ikke hvordan jeg skal lave den test. Jeg har ikke kendskab til mailserverens ip-adresse.
(2) Fra en kommandoprompt, hvor smtp.dinisp.dk erstattes med den adresse du har fået oplyst!
- telnet smtp.dinisp.dk 2525
Her et eksempel hvor det gå godt på port 25.
telnet uc-rksk.dk 25
220 post.uc-rksk.dk ESMTP (24549c27299f4112e9a4c77650509278)
quit
221 Bye
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg