Indsæt tabel fra regneark til tekstdokument

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
kulu

Indsæt tabel fra regneark til tekstdokument

Post by kulu »

Hvordan indsætter jeg en tabel (rækker/kolonner) fra OOo regneark ind i en tilsvarende tabel i OOo tekstdokument?

Jeg har prøvet
Markeret tabellen (rækker/ kolonner) i regnearket:
1. Kopier fra regneark (CTRL+C) til tabel i tekst (CTRL-V)
2. Kopiere tabel i regneark, Rediger-Indsæt Speciel-Uformateret tekst i tekst tabellen
3. Kopiere tabel i regneark, Rediger-Indsæt-Speciel - Formateret tekst (RTF) i tekst tabellen

Ingen af delene fungerer. Nogle gange går OOo tilmed i sort, lukker og vil sende fejlrapport til Sun. Og ved genåbning skal dokumenter gendannes.
Jens S

Post by Jens S »

Du kan ikke kopiere en calc tabel ind i en writer-tabel, hvorimod det modsatte virker.
Derimod kan du gøre følgende, kopiere fra calc, Indsæt speciel i Writer (ikke ind i en tabel) og vælg uformateret tekst. Herefter markerer du teksten og vælger Tabel > Konverter > Tekst til tabel
Du kan også Insætte speciel og vælg RTF - så får du din tabel med.

mvh
Jens
kulu

Post by kulu »

Tak. Det var en løsning, som jeg kan bruge.

Men Writer kan åbenbart ikke lide store tabelfiler. Jeg arbejder med et register på 10.000 rækker med 4 kolonner.

Der er ikke nogle regneformler i tabellen.

Når jeg kopierer fra regneark til writer, tager det meget lang tid 10-20 minutter, uanset metode Uformateret eller RTF. Hvis jeg konverterer tekst til tabel tager det længere tid. Writer går nogle gange i knæ og lukker ned.

Findes der mere hensigtsmæssige (og hurtigere) måder at håndtere det på ... hvis jeg da ikke skal have MS Word til hjælp :( ?
Post Reply