Ubuden skrifttype

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
flemming chr. nielsen

Ubuden skrifttype

Post by flemming chr. nielsen »

Både i swriter og scalc har jeg vænnet mig til at skrive med Times New Roman, 12 pkt., men af og til - især når jeg klipper noget ind i programmerne - er det uvist hvorfor skrevet med Calibri. Hvordan slår man den og andre skrifttyper helt fra, så de ikke dukker op som ubudne gæster. Det ser ikke umiddelbart ud til, at man kan gøre det i Funktioner-Indstillinger. Godt nok står der et sted under skrifttyper "Anvend erstatningstabel," men det kan vel ikke være meningen. Kan man slette alle de overflødige skrifttyper, der kun optager plads og hukommelse. I forvejen er OpenOffice 3.1 på min pc'er umådelig langsom ved indlæsning. Jeg fornemmer modsat andre ikke noget fremskridt fra version 3.0, så gode tip efterlyses. mvh. Flemming
Svend Aage Svendsen

Post by Svend Aage Svendsen »

Når du "klipper" tekst ind i dokumentet, får du ikke kun diverse skrifttyper ind, men også diverse specielle formateringer. Hvis det kun der tekst du skal "klippe" ind, kan du først klippe det ind i "notepad", kopiere det derfra og derefter ind i writer. Så er du helt fri for specielle formateringer.
Med venlig hilsen,
Svend Aage Svendsen
kulu

Post by kulu »

1) Vælg >Rediger>Indsæt speciel >Uformateret tekst.
Dog forsvinder forskellige opsætninger så (fed, kursiv m.v.). Hvilket også vil ske hvis du bruger den fremgangsmåde som Svend Aage Svendsen foreslår.

2) Hvis du har skrifttypen Calibri installeret på din pc, så afinstaller den.

I begge tilfælde vil du så få den indsatte tekst med din normale skrifttype som er defineret under grundlæggende skrifttype i OOo.
flemming chr. nielsen

Jeg fik det vist ikke udtrykt klart nok, for problemet med ubudne skrifttyper optræder ikke kun ved klip og indsæt. Bedst som jeg skriver i en celle i scalc, bliver det til calibri-skrifttypen, skønt det måske i cellen lige oven over er times new roman, fordi jeg én gang for alle har valgt netop den i det pågældende regneark. Det samme kan ske i swriter, især hvis jeg har et par tomme linier eller begynder på et nyt afsnit. Problemet er nok følgende: hvordan sikrer man sig i Funktioner - Indstillinger (eller et andet sted), at man får en ganske bestemt skrifttype. mvh. Flemming
kulu

Post by kulu »

Funktioner > Indstillinger > OpenOffice Writer - vælg Grundlæggende skrifttype
flemming chr. nielsen

Der har jeg skam været, og Times New Roman pkt. 12 er valgt overalt (dog Arial, pkt. 14 som overskrift), men det ændrer ikke på, at skrifttypen Calibri pludselig kan dukke op i et dokument eller et regneark. mvh. Flemming
Post Reply