Hej OpenOffice folk -
Jeg har konstateret et OpenOffice problem i forbindelse med brugen af
regnearket OpenOffice Calc. til at åbne og arbejde med et program
(kapsejlads/pointberegning) oprindelig genereret i Excel 2000.
OpenOffice Calc har ikke noget problem med at åbne excel-filen med
pointberegningsprogrammet, men har tilsyneladende problemer med
at håndtere makroerne i regnearket.
Regnearkets pointberegningsprogram fungerer fint i sin oprindelige
Excel-version, men f.eks. min og en del af medlemmernes bærbare PC'er
med Vista og OpenOffice 3.0 har de omtalte problemer.
Følgende fejlmelding dukker op, når man i OpenOffice Calc-mode
forsøger at aktivere funktionen "Ny sejlads":
vnd.sun.star.script:Standard.Nysejlads?language=Basic&location=document.
Meddelelse:The following Basic script could not be found:
Library:'Standard'
module:'Nysejlads'
method:"
Hej!
Generelt er det sådan, at makroer i MS' Visual Basic ikke virker, når de åbnes i OpenOffice.
Der arbejdes, så vidt jeg har forstået, på en oversætter, så fremtidige versioner af OOo kan arbejde med MS makroer i et vist omfang.
Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp her i forum - har selv fået meget kompetent hjælp: Sendte mit regneark og modtog efter meget kort tid en ny udgave lavet i OOo med samme funktionalitet - blot med makroer skrevet direkte i OpenOffice!!

Generelt er det sådan, at makroer i MS' Visual Basic ikke virker, når de åbnes i OpenOffice.
Der arbejdes, så vidt jeg har forstået, på en oversætter, så fremtidige versioner af OOo kan arbejde med MS makroer i et vist omfang.
Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp her i forum - har selv fået meget kompetent hjælp: Sendte mit regneark og modtog efter meget kort tid en ny udgave lavet i OOo med samme funktionalitet - blot med makroer skrevet direkte i OpenOffice!!

Hej - og tak for konstruktivt svar ! Jeg vil gerne sende omtalte regneark (Excel 2000, opbygget som point/placeringsberegner for vores bådklubs onsdagssejladser, hvor en række forskellige både med forskellige mål sejler mod hinanden i samme løb. (Hvis interesseret: Målereglen er DH 2009 - se www.websejler.dk).
Jeg kan imidlertid ikke rigtig se hvordan jeg på dette site/dette forum vedhæfter en (excel-)fil.
Jeg kan imidlertid ikke rigtig se hvordan jeg på dette site/dette forum vedhæfter en (excel-)fil.
Du kan lægge filen herop:noshopper wrote: Jeg kan imidlertid ikke rigtig se hvordan jeg på dette site/dette forum vedhæfter en (excel-)fil.
http://www.sendspace.com/
og så linke til den her i forumet.
Ok - her er adressen til en kopi af excel-regnearket med makroer, som med nuværende versioner af OpenOffice Calc udløser er fejlmelding.
http://www.alpinskibolig.dk/sg/dh_2009_pointsystem.htm
http://www.alpinskibolig.dk/sg/dh_2009_pointsystem.htm
Re: MS makroer virker ikke i OOo!
Men så er der jo bare det, at man stadig ikke har ubetinget kompabilitet excel og OO Calc imellem. Og når så program-manden bag excel-arket med kapsejlads-points/placeringer fremkommer med en justeret version, skal man igen til at arbejde med fremskaffelsen af en "parallel" OO-version. Det holder jo ikke helt.."guruerne":
".... Sendte mit regneark og modtog efter meget kort tid en ny udgave lavet i OOo med samme funktionalitet - blot med makroer skrevet direkte i OpenOffice!! ...."