Afrund til nærmeste 50

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
T-buch

Afrund til nærmeste 50

Post by T-buch »

I en vilkårligt celle vil jeg gerne have programmet til at afrunde de tal jeg lyster at taste eller at kopiere ind i cellen til nærmeste 50

Altså:
Hvis jeg taster 24.524, afrundes til 24.500
Hvis jeg taster 24.525, afrundes til 24.550
Thomas Buch
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Hvis du indtaster 24524 i celle C1 kan formlen i D1 se sådan ud:
=AFRUND((C1/500);1)*500

mvh
Jens
T-buch

Post by T-buch »

Tak det var især lige hvordan man skulle gøre når det var et tal man taster ind. Jens du løser det ved at man taster i den ene celle. Denne celles navn indgår så i funktionen som udregnes i en anden celle.
Kan jeg så konkludere at det ikke kan lade sig gøre at få beregningen/afrundingen til at foregå i en og samme celle?

Hvis det kan lade sig gøre kan jeg jo se at man kan præsentere talene læsevenligt men alligevel få calc til at bruge de opr. tal og ikke de beregnede tal af funktionen.
Thomas Buch
esbe0184
Site Admin

Post by esbe0184 »

T-buch wrote:Tak det var især lige hvordan man skulle gøre når det var et tal man taster ind. Jens du løser det ved at man taster i den ene celle. Denne celles navn indgår så i funktionen som udregnes i en anden celle.
Kan jeg så konkludere at det ikke kan lade sig gøre at få beregningen/afrundingen til at foregå i en og samme celle?

Hvis det kan lade sig gøre kan jeg jo se at man kan præsentere talene læsevenligt men alligevel få calc til at bruge de opr. tal og ikke de beregnede tal af funktionen.
Man kan formater cellen en smule, f.eks. hvor mange decimaler der skal bruges og om der skal være tusindtalsseparator, dog har jeg ikke fundet et udtryk for afrunding.

Men det man kan gøre er at have et indtastnings ark og et præsentations ark. Her er mit bud, hvor man tager tallet fra ark Ark2 celle C1, ja og så vælger jeg at bruge MAFRUND() frem for at begynde at regne op AFRUND().

Code: Select all

=MAFRUND(Ark2.C1;50)
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Post Reply