Lave trykkeklar pdf

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
GunnerPoulsen

Lave trykkeklar pdf

Post by GunnerPoulsen »

Hej venner

Jeg ville gerne bruge Writer til at lave en pjece. Den skal trykkes i så mange eksemplarer at jeg gerne ville offset-trykke den. Men når jeg laver den i OOO og sender den til trykkeriet (som prøve) siger de at farverne i den skal CMYK separeres og at de nu er RGB.
ER der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre?

Gunner
Jens S

Post by Jens S »

GunnerPoulsen

Post by GunnerPoulsen »

Hmm.

Her står at det ikke findes men at man skal bruge en slags PDF-Printer til at lave PDF'en med - øv.
SME

Post by SME »

Det skulle ikke være noget problem. Der er masser på markedet der er gratis, og selv på det link du har fundet, skriver en, at han kan bruge Bullzip PDF skriver: http://www.bullzip.com/products/pdf/info.php
OOo 3.1 kører fint på Vista Home Premium.
kulu

Re: Lave trykkeklar pdf

Post by kulu »

GunnerPoulsen wrote:Jeg ville gerne bruge Writer til at lave en pjece. Den skal trykkes i så mange eksemplarer at jeg gerne ville offset-trykke den. Men når jeg laver den i OOO og sender den til trykkeriet (som prøve) siger de at farverne i den skal CMYK separeres og at de nu er RGB.
ER der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre?
Gunner
CMYK separering er ikke noget der kan ske i PDF. Der er selve grafikfilerne der skal gemmes i CMYK farver i stedet for RGB.
En RGB-grafikfil kan godt konverteres til CMYK-farver, men du skal have en grafikprogram der kan håndtere CMYK, fx Adobe Photoshop eller lignende.
ingolf18

Post by ingolf18 »

Hej Gunner.

Har du fået løst dit problem?

Jeg arbejder som grafiker på et trykkeri, og vi kan fint modtage rgb-pdf som vi selv konverterer til cmyk - laver et prøvetryk som kunden godkender, og så triller det.
Der er jo forskel på de to farverum, så ikke alle farver bliver ligesom i rgb, men det kan godt lade sig gøre!
kulu

Post by kulu »

ingolf18 wrote:Jeg arbejder som grafiker på et trykkeri, og vi kan fint modtage rgb-pdf som vi selv konverterer til cmyk - laver et prøvetryk som kunden godkender, og så triller det. Der er jo forskel på de to farverum, så ikke alle farver bliver ligesom i rgb, men det kan godt lade sig gøre!
Ja de fleste trykkerier kan/burde kunne gøre dette men Gunner skrev
Men når jeg laver den i OOO og sender den til trykkeriet (som prøve) siger de at farverne i den skal CMYK separeres og at de nu er RGB.
Derfor tippet om at konvertere fra RGB til CMYK i grafikprogran
Michele Vandborg

og XN-View kører ski' godt og er let at bruge

Post by Michele Vandborg »

Konverter mellem RGB og CMYK i XN-view, som er et glimrende og velfungerende alternativ til Photoshop.
Ikke så genialt til at gemme som WEB, men ellers rigtig godt og brugervenligt.

Den letteste måde at sikre dig, at dine filer kan læses ordentligt på trykkeriet er, at printe til en virtuel printer.
CutePDF virker normalt, så trykkerierne kan bruge dem.

Det kan godt være svært med pdf'er genereret af både Open Source og betalte programmer.
If it doesn't kill you, it makes you stronger.
Michèle
Post Reply