Bliver OOo fuld kompatibel med ms 2007-formaterne?

Dette forum bruges til at diskutere åbne standarder, både i den offentlige og private sektor.

Moderator: Lodahl

Post Reply
elkoger

Bliver OOo fuld kompatibel med ms 2007-formaterne?

Post by elkoger »

Vil Openoffice nogen sinde blive fuld kompatibel med ms 2007-formaterne? Det er jo trods alt et "åbent" format, har jeg læst.

Mvh Simon
guruerne

Hej!

Post by guruerne »

Jeg mener ikke at .docx og co er åbne - det er til gengæld MS' OOXML.

Hvornår dette format tages i brug af MS og andre er vist ikke helt klart!

Jeg er IKKE ekspert :oops: på området, så......jeg hører gerne fra andre, der ved en masse om standarder og deres implementering i programpakkerne!

/Erik
Yenzen

Post by Yenzen »

MS Office 2007 formatet (.docx & Co) ser ud til at blive erstattet allerede fra næste version af MS Office (2010). Her vil man bruge det nye ISO OOXML format som standard i stedet.
Så jeg vil ikke anbefale nogen at gemme deres dokumenter i det nuværende docx. Derfor tror jeg heller ikke man vil bruge mange kræfter på at forbedre kompatibiliteten i OpenOffice til et udgående format.

Til gengæld kan MS Office fint håndtere ODF hvis man installerer en plugin (Sun ODF Plugin 3.0 for Microsoft Office)
Og i den kommende SP til MS Office 2007 vil der være ODF understøttelse. (kommer vist i denne måned)
Agerskov

Microsoft Office 2007 SP 2 vil være med en anden ODF 1.1

Post by Agerskov »

Yenzen wrote:Og i den kommende SP til MS Office 2007 vil der være ODF understøttelse. (kommer vist i denne måned)
Ja, men det vil være en anden fortolkning af ODF 1.1, end den der er implementeret og understøttet i OpenOffice.org.

Det ser ud til, at det vil gå ret galt med især regnearkene, da Microsoft har valgt at benytte spreadsheetML fra Office Open XML i stedet for OpenFormula fra ODF 1.2 eller den måde, som OpenOffice.org ellers har implementeret ODF 1.1.

Desværre har Microsoft endnu en gang valgt at benytte en specifikation og implementere den på sin egen måde, så man ikke kan udveksle med andre, som benytter samme specifikation.
Der herligste hilsner
Claus Agerskov, ProFOSS - fri & åben software samt åbne standarder.
Programmør Saldi.DK, freelancer AgerCon & tidligere leder af da.OOo.
Post Reply