OOo-Writer - Vinduer alt for brede.

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Berndt

OOo-Writer - Vinduer alt for brede.

Post by Berndt »

Jeg har netop haft problemer med nogle indstillinger i Writer, bl.a. fordi jeg ikke kunne se de yderste 5-6 cm. af teksten i vinduet med indstillingsfelterne.
Det drejer sig f.eks. om:
Man vælger: Funktioner - Vælger derefter forneden: Indstillinger - Så kommer man til: Indstillinger - Open Office org., som giver adgang til diverse under-vinduer i bredformat.
De pågældende vinduer giver nu mulighed for forskellige indstillinger, men tekstruderne er meget bredere end min skærm.
Vigtige felter er derfor skjult ude til højre, f.eks. skriftstørrelse og nogle kommandoer - samt krydset, som man skal lukke vinduet med.

Jeg har ikke en bredskærm, men kan man ikke gøre disse vinduer smallere, så man får det fulde overblik?

På forhånd tak for svar.
Berndt
JFM

Post by JFM »

Hej Berndt
Hvor stor en skærm har du, og i hvilken opløsning er den indstillet?

Hilsen

Jørgen
Berndt

Post by Berndt »

Hej Jørgen.

Jeg har en gammel 15" skærm. Opløsningen er 1024 x 768.

Men jeg har ikke tidligere haft problemer med vinduerne med denne skærm.

Normalt kan man jo ved højreklik vælge størrelse (cursoren bliver til et kryds) -> gøre vinduet større eller mindre ved at trække hjørnerne ud eller ind.
Men det kan man ikke i OOo-Writers undermenuer. Der skal man flytte hele vinduet 5-6- cm fra højre til venstre for at læse det hele.

Skal jeg virkelig udskifte skærmen, som ellers virker udmærket. Den står skråt ind i et hjørne og fylder derfor ikke mere end en fladskærm vil gøre.
Berndt
JFM

Post by JFM »

Hej Berndt
Nu har jeg lige testeten af min skoles 15"-skærm af med samme opløsning som din skærm, og der står det perfekt.
Er det ikke muligt, at du med musen trækken "boksen" mod højre?

Du er også velkommen til at sende mig et skærm-dump til jfma@REMOVEmailme.dk (fjern remove)

Hilsen

Jørgen
Berndt

Post by Berndt »

Hej igen Jørgen.

Tak for dit hurtige svar.
Jeg sendte jo mit skærmbillede med problemet til dig pr mail.
Din vejledning, som jeg straks modtog, har jeg nu gennemgået, og det hele virker perfekt.
Jeg føler mig som en novice, selv om jeg har haft PC i 8 år :oops:
Men for at andre evt. kan have nytte af informationerne, vil jeg lige gentage proceduren her:
Jeg gik ind i OOo-Writer: Funktioner - Indstillinger - OpenOffice.org. - Vis - Brugergrænseflade - ("Prøv at ændre lidt på procenttallet")
-> Det ændrede jeg fra 100% til 93 % - Så passer det netop til min skærm. Og de øvrige detaljer på den og alle andre sider/dialogbokse er stadig rimeligt tydelige - Helt OK!

Tak for hjælpen :!:

Hilsen
Berndt
Post Reply