Sider ind forrest i et dokument uden at ændre dokumentet

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
gunnar

Sider ind forrest i et dokument uden at ændre dokumentet

Post by gunnar »

Hvorledes sætter man to sider ind foran i et dokument uden at sidenummerering og henvisninger i det oprindelige dokument ændrer sig?
Mvh Gunnar
gunnar
kulu

Post by kulu »

Placer markøren forrest på den oprindelige side 1.
Vælg Indsæt - Manuelt - Sideskift
Gør det samme igen på den nye side.

I sidehoved (sidefod) vælger du Indsæt - sidetal

Du har nu sidetal på alle sider. For at undgå de to blanke sider tæller med i sidetallene, dobbeltklikker du på sidetallet på din første tekstside (nu side 3). I boksen sidetal, skriver du under Forskydning: -2.

Herefter skulle din sidenummerering starte med side 1 på dine oprindelige sider (side 3), mens der ikke er sidetal på side 1 og 2.
gunnar

Post by gunnar »

Tak til kulu, men det virker kun på selve sidetallene, det bliver eksakt som du skriver, men henvisningerne i min 'Indholdsfortegnelse' får lagt 2 til. Sidenummeret fx for 'Forord' var på side 5 og det er det også når man læser sidetallet på siden med 'Forord' efter manipulationen efter din beskrivelse, men nu står der 7 i 'Indholdsfortegnelse'. Når jeg så klikker på sidetallet 7 kommer jeg stadig til Forord, som har sidetallet 5.
Hvordan får man henvisninger til at følge sidetallene?
gunnar
kulu

Post by kulu »

I vejledningen om sideskabeloner er der på side 7 i denne et tip til, hvordan du kan styre dine sidetal på en anden måde:

http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=3893

Følger du denne, vil det også få indflydelse på dine sidetal i indholdsfortegnelse m.v.
gunnar

Post by gunnar »

Tak til Kurt. Nu virker det som det skal. Jeg satte to 'første sider' forrest i dokumentet, så nu består det af tre første sider og 100 'Standard'-sider og fjerde side har nr 2, og henvisninger til siderne i 'Indholdsfortegnelse' er som tidligere. Gid jeg havde haft din 'Sideskabeloner' dengang jeg begyndte. Gad vidst om man får så fin hjælp hvis det havde været Micro$oft WORD?
gunnar
Post Reply