Jeg skal omskrive en konfirmations sang (håndskrevet)
Hvordan får jeg i "Writer" overskriften til stå over hele siden
og derefter versene til at stå i 2 spalter ?
MVH
Svend E Gregersen
Du kan godt skrive overskrift og lave efterfølgende tekst til spaltetekst. Du kan også afslutte din spaltetekst og gå tilbage til almindelig tekst bagefter.
I 'Formater' vælger du 'Side' og her aktiverer du 'Sidehoved' og i 'Spalter' vælger du antal spalter. Klik OK. Overskrift i Sidehovedet og lyrikken i spalterne. I 'Sidehovedet kan du lave at det spræld du vil. Fine tegninger og hvad du ellers finder på. Indsætter du også en sidefod får du endnu flere muligheder. Men der nok andre og klogere løsninger men den her er hurtig og udmærket så længe visen holder sig på én side
God fornøjelse.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det drejer sig om windows eller linux, men til begge dele kan man med fordel bruge et stykke free software, der hedder: Scribus et layoutprogram, der kan det hele Adressen er http://www.scribus.net/.
Du kan sammenkæde tekstrammer i Writer, så deres indhold automatisk forløber fra den ene ramme til den anden.
Skriv overskriften i tekstarket.
Lav to rammer (>Indsæt >Ramme) under overskriften
1.Klik på kanten af den første ramme. På værktøjslinjen fremkommer da et markeringshåndtag Sammenkæd rammer (et lille lænkesymbol).
2.Klik på ikonet Sammenkæd rammer.
3.Klik herefter på rammen som du vil sammenkæde til.
Når du udfylder den første ramme, vil teksten herefter fortsætte i den anden ramme
kulu wrote:Du kan sammenkæde tekstrammer i Writer, så deres indhold automatisk forløber fra den ene ramme til den anden.
Skriv overskriften i tekstarket.
Lav to rammer (>Indsæt >Ramme) under overskriften
1.Klik på kanten af den første ramme. På værktøjslinjen fremkommer da et markeringshåndtag Sammenkæd rammer (et lille lænkesymbol).
2.Klik på ikonet Sammenkæd rammer.
3.Klik herefter på rammen som du vil sammenkæde til.
Når du udfylder den første ramme, vil teksten herefter fortsætte i den anden ramme