Indtastning ?

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Novice

Indtastning ?

Post by Novice »

:?: Har et lille problem.
Skal have indtastet nogle tal i nogle kolonner Ex.: 1.17, 1.12 og 1.15A.
Når jeg gør det, og trykker enter kommer der en dato eller et tal frem, og altså ikke det jeg indtaster.
Er der en der kan hjælpe mig med dette problem ???????????? :?
David

Post by David »

Du skal bruge komma i stedet for punktum. Dvs 1,17.

Hvis ikke det løser problemet så gå ind i den celle der er problemer med og højreklik. Vælg "formatter celler". Her kan du vælge om tallet skal være en dato eller et tal.
Venligst, David Lamhauge
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Hvis du ønsker at det du taster ind ikke ændres automatisk, skal du starte med at indtaste ' (tegnet lige til venstre for Enter). Altså '1.17, '1.12 og '1.15A.

mvh
Jens
Novice

Post by Novice »

Hej David og tak for dit råd, men jeg må gøre opmærksom på at mht. formatering af celler ikke hjælper. Indsættelse af komma i stedet for punktum er OK, men det er bare ikke lige det jeg gerne ville. Ønsker punktum og ikke komma.
Ja Jens du har helt ret, men jeg ville gerne undgå denne apostrof, idet jeg ikke syntes det ser ret pænt ud når det udskrives.
Men det kan jo være at jeg bliver nød til at leve med en af de nævnte løsninger ????????
Er der ikke andre muligheder ??????? :idea:
Jens S

Post by Jens S »

Hej igen

Apostrof. Mig bekendt udskrives den ikke, den forhindrer fortolkning af tallene og indtastningen bliver accepteret som tekst.

mvh
Jens
Novice

Post by Novice »

OK det prøver lige ! Tusind tak for hurtig svar. :D
Novice

Post by Novice »

Kommer med ved udprintning, så det er ikke en hel "god" løsning , men en løsning.
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Jeg tror du bruger en forkert tast. Det skal være den med en * foroven og ' forneden. Dette system med indtastning af enkelt anførselstegn er standard for de fleste regnearkssystemer.

mvh
Jens
David

Post by David »

Hvis du går ind via "Formater - tal", kan du ændre sprog fra Dansk/Standard til Engelsk. Så vil den straks ændre kommaerne til punktummer.
Hvilke andre ændringer det giver er jeg ikke helt klar over.
Venligst, David Lamhauge
Novice

Post by Novice »

:wink: Hej ! Hvor er det bare dejligt med sådan et forum hvor vi der ikke er så gode til dette skriveri i de forskellige dokumenter kan få hjælp.
Jens du havde helt ret det var den forkerte tast jeg brugte. Nu kører det bare ! :D
Til David har ikke prøvet din løsning, da Jens´s var helt fin (håber du tilgiver mig). :D
David

Post by David »

Jeg kan sagtens få Calc til at skrive 1.5 ved at skrive '1.5 i cellen. Men hvad gør man hvis tallet (1.5) skal indgå i en beregning?

Hvis jeg i cellerne A1, B1 og C1 skriver "2", " '1.5" og "=A1+B1" så bliver resultatet 2. Den ignorerer '1.5 .
Hvis jeg skriver "=A1*B1" i celle C1, får jeg resultatet "79868".

Er der noget jeg ikke har taget højde for/overset?
Venligst, David Lamhauge
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Hej David
Apostrofen gør cellen til tekst, men skal være numerisk (talværdi). Hvis du skal bruge en blandet værdi fx. 1,15A, må du først formatere regnearket til at accepterer formatet.
Du højreklikker på cellen, og i "formater" finder du i rækken "tal", her kan skabe dit eget format ved at skrive #.##0,00 [$A] i formatkoden og accepterer det nye fremmede format. Hvor dollartegnet angiver en tekst, kunne også være andet end A.
Carsten
Ejnar

Post by Ejnar »

I en dansk installation er 1.5 ikke et tal, så det kan ikke indgå i en beregning.

I en engelsk, hvor 1.5 er et tal, ville der ikke være forekommet en automatisk ændring som den "Novice" oplever.
Vh
Ejnar
Carsten P K

Post by Carsten P K »

Du vil i samme faneblad "tal" kunne ændre sproget, der så giver mulighed for de engelske former.
Carsten
Post Reply