Forankring af figurer og max. størrelse på dokumenter

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Panda

Forankring af figurer og max. størrelse på dokumenter

Post by Panda »

Hejsa :)

Er der nogen, som kan forklare mig de fire forankringsmuligheder til figurer? Jeg kan ikke umiddelbart se den store forskel. Sagt på en anden måde, hvornår vælger man den ene frem for den anden?

Forankringen synes til gengæld smart, så man undgår at ens figurer kommer til at flyve rundt, som det kan forekomme i word.

Er der desuden nogen, som ved hvor store dokumenter OOo kan arbejde med, før det går galt? Man har ofte hørt, at det går helt galt når man samler flere dokumenter i word. Så jeg spekulerer over, om det er bedre at printe hver kapitel ud for sig, eller om man tør samle det hele samlet? Det sidste vil være nemmere mht. til katitel, afsnit og sidenummerering.
(Mit arbejde kan snildt komme over 200 sider, og der vil deriblandt være mange store figurer).

Med tak på forhånd.
Panda
Nuet er uundgåeligt
Kaaredyret

Re:Forankring af figurer og max. størrelse på dokumenter

Post by Kaaredyret »

Det du har hørt der går galt i Word, det er når man benytter sig af hoveddokumenter. Og det går galt, lige siden Word 6 eller 95 har det ikke virket. Det gælder også versionering i Word mv.

Bedre går det i Star/OpenOffice hvor jeg i hvert fald aldrig har haft problemer med det, og på www.openoffice.org er der ikke kommet meget negativt frem om det. Jeg tror dog ikke at du har gang i et hoveddokument med underdokumenter, så:

Generelt skal du ikke være bange store dokumenter i Writer, det går fint. Eneste problem er at Writer er meget længe om at gemme store dokumenter, især hvis man propper mange tabeller ind. Hastigheden har ikke så meget med størrelsen af indholdet af at gøre, selvom billeder også gør det langsommere at gemme naturligvis, men hvad årsagen end er til at selv tabeller sløver Writer, så kan dokumenter på f.eks. 200 sider med med figurer, tabeller, billeder etc. tage læææænge at gemme.

Men USTABILT er det ikke. Så du kan roligt skrive løs og selv se om tiden det tager at gemme bliver værre mv.
Post Reply