Problemer med DSUM, som ikke "genkender" alle teks

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
mads_michael

Problemer med DSUM, som ikke "genkender" alle teks

Post by mads_michael »

Jeg har problemer med at funktionen DSUM nogle gange ikke kan "genkende" tekstvariable. Indenfor samme dataområde virker funktionen for visse tekstvariable, men ikke for andre, d.v.s den returnerer værdien 0, selvom der er tal i felterne som den skal summere.
Tilsyneladende er et fælles træk for de tekstvariable den ikke kan genkende at de er lange, er der en maksimal længde de må være ?

Eksempel:
Gruppe - derefter dsum for Gruppe:
0804-2000 Historiegruppen II LV (RIX) 0
0806-5005 FIT D Koch-Städtler (BAL) 0
0807 FIT-I Drisaldi 40133,53
0807-1210 Baltico 2/Rocco (BAL) 0

I virkeligheden er der tal i samme kolonne udfor de grupper, hvor der står 0, det lykkes at summere tallene når Gruppe=0807 FIT-I Drisaldi, og også for andre med kortere navn (denne liste er ikke komplet), så jeg gætter på, at det er fordi Calc korter de længere navne ned og at de så ikke passer længere med navnene i dataområdet. Men det undrer mig, at den ikke så bare sammenligner et bestemt antal karakterer i begyndelsen af hvert navn. Det er vel vejen at gå, hvis jeg skal have det til at virke ? Så må jeg vel lave en særskilt tabel, hvor jeg kopierer dataområdet, men giver hver gruppe et nyt navn, der kun består af en del af det oprindelige navn (et antal karakterer fra begyndelsen af navnet) - temmelig besværligt :-(

Nogen der har haft samme problem ?
Mads Michael
mads_michael

Post by mads_michael »

Det kunne løses på ovenfor noget omstændelige måde, hvilket jeg nu har prøvet. Det maksimale antal karakterer er 26, når jeg korter navnene ned til de første 26 er alle DSUM endnu korrekte, men ved de 27 første karakterer går det galt, så er der nogle af dem der er 0.
Mads Michael
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at se http://wiki.services.openoffice.org/wik ... s#Overview under Settings for text criteria
mads_michael

Post by mads_michael »

Tak, Jens S, det hjalp på problemet at fjerne "Aktiver regulære udtryk i formler" under de indstillinger du henviste til. Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvorfor, og hvad det egentlig betyder, men det virker! Forhåbentlig uden at påvirke noget andet...
Mads Michael
Post Reply